konstiga internetsidor om hur man skoter diskusar ,vad ska man tro pa och inte?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • alumini
    • February 2004
    • 197

    konstiga internetsidor om hur man skoter diskusar ,vad ska man tro pa och inte?

    Befinner mig just nu utomlands och skriver med engelskt tangentbord,sorry....

    Jo, nu ska ju jag inte ha diskusar, har redan gjort mig mig av med de som foljde med akvariet nar det koptes. Gillar anda att ta reda pa saker om de i mitt tycke kanske allra vackraste sotvattensfiskarna . Tycker till exempel att minimikraven pa karen skiljer sig sjukt mycket beroende var man kollar, blev faktiskt riktigt forvanad att de skriver pa Stendkers hemsida att ett 180 liters racker till ett 10-tal diskusar! Vad tycker ni ar ett absolut minimum for en mindre grupp, sag en handfull fiskar? En annan sak, en hel del sidor pastar att den bruna diskusen ska vara enklast, tror nog inte fargvarianterna skiljer sig speciellt vad galler svarigheten i skotseln men helt klart ar nog vilddangad diskus allra mest kinkig....
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Vad gäller antalet diskus i ett akvarium så finns det nog flera saker man bör ta med i avvägningen.
    Som hur stora är diskusarna, vad matar man med, hur ofta och hur mycket vatten byter man, är akvariet inrett.

    Att sätta 10 st fullvuxna diskus (t.ex. de som Stenker brukar sälja på mässor och som Mats köte ett par av i Duisburg senast) i ett 180 liters inrett akvarium anser jag är vansinne.
    Men annars kan man väl låta 10 st unga diskus växa upp ihop och sedan plocka bort en del när det börjar bildas par.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • alumini
      • February 2004
      • 197

      #3
      Detta finns att lasa pa Stendkers sida : "We recommend a minimum size of aquarium of 1 m x 0.4 m x 0.45 m (180 litres) for a group of discus fish comprising at least 10-12 fish. This size of aquarium will be large enough later on for the mature discus fish". En lite val optimistisk syn pa antalet fiskar i ett kar av den storleken kan tyckas....

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        så här gör man visst i Asien nånstans på en odling. 98%VB o fyller upp med stenhård stråle.

        Kommentar

        • alumini
          • February 2004
          • 197

          #5
          det ser tyvarr ganska brutalt ut , lite tragikomiskt faktiskt,troligtvis sker detta i Thailand eller Malaysia. Jag ar i Bangkok just nu o till helgen ska jag fara till JJ market, dar saljer de en massa akvariegrejer o fisk+ allt annat mellan himmel och jord( lagligt som olagligt). Forra aret forsokte de kranga pa mig rovfagelsungar och en albinoskunk,helt sjukt olagligt kanns det som, sant gillar jag inte, vi far val val se om de hostar upp en vithaj denna gang,haha...

          Kommentar

          • Bygert
            • March 2010
            • 2169

            #6
            Intressant ide det där med att bara släppa ut vattnet på golvet vid vattenbyte. Nån som har provat?
            Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

            Kommentar

            • Bygert
              • March 2010
              • 2169

              #7
              Ursprungligen postat av alumini
              Forra aret forsokte de kranga pa mig rovfagelsungar och en albinoskunk,helt sjukt olagligt kanns det som.
              Olagligt varför då? Skunk och rovfågel är visserligen olagligt i Sverige med våra krångelregler men i Tyskland t ex finns det massor, helt lagligt.
              Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                frågan är väl mer om det är så lämpligt att sälja rovfåglar etc. just för naturens skull. precis som man säljer apor. vilket jag fullkomligt avskyr att man gör.

                Kommentar

                • alumini
                  • February 2004
                  • 197

                  #9
                  det rorde sig om ornar och falkar och nar jag ville fota dessa sa blev de valdigt aggressiva. De maste ju kant sig hotade pa nat slags vis...

                  Kommentar

                  • alumini
                    • February 2004
                    • 197

                    #10
                    Exakt hannes,manga djurarters behov kan vi manniskor aldrig nagonsin tillgodose. Vi ager inte naturen, vi ar bara en del av den.De allra allra flesta arter ska fa vara i det fria, dar de hor hemma...

                    Kommentar

                    • Bygert
                      • March 2010
                      • 2169

                      #11
                      För naturens skulle? Vad har det med saken att göra? Det föds upp mängder av rovfåglar, berguvar t ex är vanliga och kostar inte särskilt mycket och det finns i Tyskland ett bra system för att hålla koll på att det är fångenskapsfödda djur det handlar om. Här är en annonssida, uvar, snöugglor, falkar mm.

                      Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                      Kommentar

                      • Bygert
                        • March 2010
                        • 2169

                        #12
                        Ursprungligen postat av alumini
                        Exakt hannes,manga djurarters behov kan vi manniskor aldrig nagonsin tillgodose. Vi ager inte naturen, vi ar bara en del av den.De allra allra flesta arter ska fa vara i det fria, dar de hor hemma...
                        Du har liksom inte märkt att det här är en akvariesida, för folk som är intresserade av att hålla djur i fångenskap liksom? Sen finns det förvisso folk som vill stoppa all djurhållning överhuvudtaget, även akvarier, och ett väldigt bra sätt att ge dem draghjälp är när folk som var och en är intresserade av lite olika varianter av djur fördömer andras intressen. Det är inga märkvärdigheter att hålla ugglor egentligen, det krävs lite plats men annars är det väl så bra husdjur som mycket annat. Det att priserna sjunker starkt visar ju också på att det fungerar och blir gott om ungar.
                        Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          #13
                          Frågan är kanske i vilket sammanhang Stendker rekommenderar det antalet discus (vuxna) i 180 liter... och hur karet skall vara inrett? Skulle vara intressant att veta om de menar att det är så de skall hållas under längre tid eller i speciella sammanhang. Jag har inte varit på sidan och läst, så det kanske är jag som missuppfattar det hela.
                          Som Kjell nämnde i inlägg nr. 2, så köpte jag ett maffigt fullvuxet Discuspar av Jörg Stendker på mässan i Duisburg för ett år sedan. Maken till noggranna anvisningar hur dessa skulle hållas har jag aldrig varit med om på år och dag - det var nästan så att jag fick säga till honom att jag faktiskt kände till att Discus behöver vatten i karet - han var mycket noga med att allt skulle gå rätt och riktigt till.
                          Det par jag har fixar inte att gå i "klädda" kar - växter, rötter och stenar är ingen hit - det är möjligt att de skulle kunna tränas att gå i dylik miljö, men det skulle säkert krävas en ganska lång inkörningsperiod. Mitt par hamnade initialt i ett klätt kar (trots anvisningarna) men det gick inte alls - efter några dagar fick de gå i en helt naken 70x70x70 cm kub, så som Stendker rekommenderat - då jävlar drog de igång och har lekt och dragit upp yngelkull efter yngelkull i ett år nu - and still counting.
                          Discus är en mycket individuell ciklid - vissa upplever dessa som skygga och svåra - jag själv har bara bra erfarenheter av dessa magnifika djur, de är personliga, äter gärna helst direkt från händerna och iallafall de exemplar jag har är handtama och banne mig lite kelna - som katter ungefär. De stryker sig gärna mot händerna och är mycket nyfikna. De blå Stendekerparet (bl.a.) jag har bryr sig inte det minsta om jag byter vatten, städar på botten eller småfixar i karet när de fläktar rom, har yngelsvärmar eller annars överhuvudtaget.
                          Detta vittnar nog mer om hur de är uppfödda - och bottnar inte i ett naturligt beteende!

                          Kommentar

                          • Bygert
                            • March 2010
                            • 2169

                            #14
                            Intressant om diskus Mats och ju egentligen mer i trådens ämne. Dock, när du skriver om att de inte fixar att gå i klädda kar osv, det där får du gärna utveckla. Vad hände som inte blev bra i ett inrett kar? Och vad skulle anledningen kunna vara till att de inte trivs i ett inrett kar? Och hur skall firrarna om de nu verkligen inte vill ha inredning kunna övertyga Jordbruksverket om det i så fall?
                            Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                            Kommentar

                            • alumini
                              • February 2004
                              • 197

                              #15
                              ok, jag tycker bara att det ar olampligt, de flesta anser nog att det inte ar speciellt lyckat med vissa arter i fangenskap. Stora djur, storre rovdjur, apor etc, etc. Jag vet till exempel att det ar lagligt i manga delstater i USA att ha bjornar, stora rovkatter osv men det ar ju bara totalt vansinne(djuren mar inte bra och ar dessutom farliga for allt och alla)..

                              Tycker inte alltid att det racker med den enkla logiken att "nagonting ar lagligt". Du far pyssla med vad du vill men lagligt eller inte, de allra flesta djurarter passar bast i det fria av en hel rad orsaker....

                              Kommentar

                              Arbetssätt...