Tips på sydamerikanska ciklider!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Joppan4ever
    • December 2008
    • 277

    Tips på sydamerikanska ciklider!

    Hej!
    Jag ska åka och kolla på ett 240L juwel akvarium nästa vecka. Jag hade tänkt köra någon form av Sydamerikanska ciklider och tetror! Men jag har ingen aning om vad jag vill ha för sydamerikanska ciklider.
    Finns de några fina och några som har roligt lekbeteende?
    Jag har funderat på kanske några jordätare eller nyckelhålsciklider?
    Jag vill gärna ha någon liten större ciklid som håller sig i mellan eller övre delen av akvariet och kanske några dvärgciklider som håller sig i den nedre delen?
    Som tetror har jag funderat på rödmunstetror.
    Kom med så många kombinationer som möjligt och ge mig tips!

    Tack i förhand!

    /joppan
    Senast redigerad av Joppan4ever; 10 September 2011, 15:38.
    // Joppan

    Akvarium: 220L dvärgciklider
    40-50L Tomt
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Nyckelhålscikliden kan jag rekommendera, en av mina favoritciklider. Den passar in på önskemålet om en lite större ciklid, som håller sig till de undre och mellersta delarna. Det finns nog inte många ciklider som ofta håller sig till de övre delarna, kanske scalare och flaggciklid då. Boliviansk fjärilsciklid kan jag också rekommendera, apropå jordätare, jag tror den är rätt nära släkt med dessa, då jag tycker den uppvisar större likheter med t.ex släkten som Biotodoma än med den vanliga fjärilscikliden. (men båda "fjärilarna" heter Mikrogeophagus på latin, som ju betyder liten jordätare).

    Tetrorna är jag rädd att du får starta en separat tråd om i den kategorin, eftersom de brukar vara noga med att man inte diskuterar andra fiskar än de som kategorin handlar om, men generellt så kan man väl säga att det finns hur många som helst att välja bland, och rödmunnen är en fin fisk.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Joppan4ever
      • December 2008
      • 277

      #3
      Så ändrade inlägget nu så att de bara står att jag funderat att ha den. Hoppas de går bra så
      Jo nyckelhålsciklider tycker jag är häftiga men jag skulle vilja ha någon med lite mera färg.
      De är inget måste med ciklider som bara håller sig i övre delen. tänkte bara att de kanske blir lite bättre med revir och så.
      men kom gärna med förslag på ciklider som håller sig vid nedre delen med.
      // Joppan

      Akvarium: 220L dvärgciklider
      40-50L Tomt

      Kommentar

      • Joppan4ever
        • December 2008
        • 277

        #4
        Hej!
        jag har funderat lite nu och tänkte fråga om detta skulle kunna funka.
        4-6 scalarer(tror akvariet är ca 55 högt, funkar det?) som går vid ytan. Något par med kanske jordätare eller nyckelhålsciklider vid botten. Sen även kanske 4 st fjärilsciklider som också gå vid botten. 2-4 anscistrus. sen även ett stim men någon tetra.

        Blir detta en bra kombination?
        // Joppan

        Akvarium: 220L dvärgciklider
        40-50L Tomt

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Många jordätare blir ganska stora, så därför skulle jag föreslå boliviansk fjäril, som jag faktiskt har i mitt Juwel Rio 240, tillsammans med bl.a scalarer och Laetacara araguaiae
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Joppan4ever
            • December 2008
            • 277

            #6
            Bolivianska fjärilsciklider, scalarer, blåciklid eller zebra ciklid och sen kanske stänktetra?

            Skulle detta funka?
            // Joppan

            Akvarium: 220L dvärgciklider
            40-50L Tomt

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Ja, om du skippar zebrorna.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • Joppan4ever
                • December 2008
                • 277

                #8
                Skulle eldbuk funka ? Dom är snygga tycker jag!
                // Joppan

                Akvarium: 220L dvärgciklider
                40-50L Tomt

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Tja, det är möjligt, men de (och zebrorna) är centralamerikaner, och vill helst ha lite högre pH. De är rätt anpassningsbara, men riktigt surt vatten bör undvikas.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • DaRe

                    • June 2009
                    • 2227

                    #10
                    Du kan ju läsa lite om Guianacara geayi som det skrivs om en hel del i nästa Ciklidbladet som skickas nästa vecka. Blir du medlem i NCS nu direkt är du med i utskicket.

                    En riktigt toppen ciklid om du frågar mig!
                    Checking out...

                    Kommentar

                    Arbetssätt...