Scalarerom och dags för vattenbyte. Hur gör jag?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • slade
    • May 2010
    • 159

    Scalarerom och dags för vattenbyte. Hur gör jag?

    Jag har ett scalarepar som lägger rom med jämna mellanrum. Nu har det hänt igen och det är dags för vattenbyte på onsdag. Sist jag bytte vatten höll rommen på att kläckas men dagen efter vattenbytet var den borta och inga yngel att skåda.

    Kan någon med erfarenhet hjälpa mig med hur jag ska göra. Avvakta med vattenbytet eller köra på som vanligt? Om man avvaktar hur länge kan man då vänta?

    Jag kör normalt med 30-40% vattenbyte en gång i veckan och är strikt med att hålla datumen. Nitratnivån blir rätt hög om jag inte väntar längre.
    450 L SA
    80 L SA
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    jag kör bara på med vattenbyten som vanligt. funkar bra.

    Kommentar

    • karrokaja
      • March 2006
      • 5388

      #3
      har du andra fiskar i karet? vilka då? hur många gånger har skalarerna lekt innan?
      Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
      kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
      Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
      I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

      Kommentar

      • slade
        • May 2010
        • 159

        #4
        Ursprungligen postat av karrokaja
        har du andra fiskar i karet? vilka då? hur många gånger har skalarerna lekt innan?
        Jag har tetror, guldbarber, L-malar, corysar och black molly så visst finns det potentiella romrövare. Det är bara det att det har gått åt skogen direkt efter vattenbytena de senaste 2 gångerna.

        De har nog lekt 6-7 gånger nu. De första 4-5 gångerna var rommen bara kvar ett par dagar men de senaste 2 gångerna har det gått så långt att de kläckts och legat och sprattlat på bladet rommen varit fäst på.

        Jag testar väl ett vattenbyte som vanligt imorgon. Rommen är endast 2 dagar gammal då.
        450 L SA
        80 L SA

        Kommentar

        • Fishface
          • October 2010
          • 385

          #5
          När mina skalar har lekt och lagt rom har även jag bytt vatten utan problem. Du behöver inte ösa ner vatten där de har lagt sina rom

          Kommentar

          • karrokaja
            • March 2006
            • 5388

            #6
            har ett par som är riktigt dåliga på detta med ägg.
            Där räcker det med att en växt hamnar lite fel i strömmen så ballar dom ur och käkar upp sina ägg.
            Sen har jag ett annat par som är helt makalösa, skulle man ta rommen i en skål så skulle dom fan hoppa efter.
            Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
            kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
            Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
            I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

            Kommentar

            • slade
              • May 2010
              • 159

              #7
              Denna gången var rommen borta efter ett par dagar och innan vattenbytet. Blir inte riktigt klok på varför det är så olika från gång till gång.
              450 L SA
              80 L SA

              Kommentar

              Arbetssätt...