Sajica ägg

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nitra
    • November 2005
    • 39

Sajica ägg

Mitt vackra sajica par har lekt,honan la ca 200 ägg i går, det jag undrar över är om jag kan köra på med vb som vanligt
    Det skulle egentligen gjorts i går,men jag vågade inte pga rädsla för att det skulle påverka dom negativt
    Finns det några riktlinjer när det gäller vb och lek som redan skett?

Tänkte även på detta med lyset?
    Har läst mig till att man bör helst inte ha ena ljus röret på då det kan påverka fiskarnas dygnsrytm negativt
    Ska jag bara låta det ha sin gång, det vill säga att jag släcker och tänder som jag gör varje dag
    Eller kan jag göra nånting för att öka chanserna att få upp yngel?
    Har läst nånting om blått ljus, och att det inte ska påverka deras dygnsrytm
    Vart kan man tag på detta för en billig slant?
    Har även ett par eldbukar som går i samma kar och 4 stycken svärdbärare hur stor är risken att dom norpar åt sig äggen?

*värme*
  • Nitra
    • November 2005
    • 39

*Puttar puttar knuffar knuffar som bara tusan*
    KOM igen folk, är det någon fara att göra ett vattenbyte?

Kommentar

• hannesc
      • December 2009
      • 13085

ja du kan göra VB som vanligt.

man kan göra/ha en liten nattlampa så att fiskarna får lite ljus så de kan jaga bort eventuella äggtjyvar. annars så släck bara som vanligt. de kommer ju leka igen så låt de bara försöka igen om de misslyckas denna gången.

Kommentar

• Nitra
        • November 2005
        • 39

TACK snälla vänliga själ för ett snabbt svar
        Då kör jag på med ett försiktigt vattenbyte.

*Värme*

Kommentar

• hannesc
          • December 2009
          • 13085

ingen fara.

hur gör du VB? lättast är ju med slang till badrummet o sen koppla på kranen o fylla upp

värme tillbaka

Kommentar

• Nitra
            • November 2005
            • 39

Jag gör på det mest krångligast viset
            Det vill säga en sådan dära slang hävert och en hink
            Sen börjar jag fylla hinken
            Tassar så försiktigt som möjligt till badrummet för att inte halka på alla vattenfläckar som ligger överallt och ingenstans
            Så håller jag på tills det är 1/3 som är borta
            Sen är det bara att börja fylla den dära attans hinken igen
            Tills det är fullt
            Blir liite mör i kroppen efter ett race
            Har som inte riktigt förstått mig på det dära med slang från badrummet...
            Vet som inte vilken koppling,slang man ska köpa?
            Och vart man ska köpa det?
            Känner mig lite lost så att säga

*Värme*

Kommentar

• hannesc
              • December 2009
              • 13085

oo det är så lätt.

du köper en vanlig trädgårdsslang på biltema. en koppling o en såndär tapp för att skruva på kranen. och en lim-klämma.

i med slangen i karet. klämmer fast med limklämman. sen drar du ut slangen till golvbrunnen i dushchen o sen suger du till i ändan i nån sekund. sen kommer vattnet o du kan gå o ta en kaffe. slutar rinna när slangen i karet börjar suga luft.

sen sätter skruvar du på tappen på kranen( jag skruvar loss min duschslang o sätter på tappen där) o kopplingen på slangen. sen fyller du bara upp karet igen. dödsenkelt
              Bifogade filer

Kommentar

• Nitra
                • November 2005
                • 39

Lätt som en PLÄTT
                Men du,är inte trädgårds slangar antimögel behandlade?
                Har juh som inte biltema här i östersund
                Så frågan är vart man kan vända sig
                Och lita på att man får hundra procentigt hjälp när det gäller val av slangar....
                Det kanske till och med står på förpackningarna?...
                Sen måste jag finna en slang som passar till den dära plastdelen som man för ner i botten substratet för att få upp skiten också..

Om inte du har några svar att servera mig så där fint upplagt på ett silverfat
                Så får jag väla ta med mig den dära plast saken och åka runt och kolla efter slangar samt se om den passar

*Värme*

Kommentar

• hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

vet inte. jag har haft min slang i 11 år. inga problem. köpte bara en.
                  men ta en som inte är antimögelbehadlad om du tycker det känns bättre( vilket det säkert är)

finns kopplingar o slangar på blomstelandet, jula, o massa andra ställen. det är inte svårt att hitta. claes ohlsson etc. finns överallt. trädgårdsaffärer etc

jag slamsuger aldrig mina bottnar. never ever. har aldrig behövt. + att det inte är jättebra att göra det heller. i bottnen finns mycket av den viktiga bakteriekulturen som bryter ner skadliga ämnen. så ta bara max den skit som är synlig o ligger ovanpå om det nu är nån.
                  mina bottnar är soprena jämt. har bra städpatruller i karet av pansarmalar och en jädra massa snäckor!

Kommentar

• Nitra
                    • November 2005
                    • 39

Pärfekt då ska jag bege mäj till jula

Brukar inte köra ner hela den dära tratten i substratet
                    Utan tar bara det värsta på ytan
                    Mina svärdbärare som går i karet skitar ner så förb*nnat har jag insett
                    Har testat att stoppa ner posthornsnäckor,men mina eldbukar trakasserar sönder dom
                    Och sen finns det som inge liv kvar efter en dag,
                    Äppelsnäckor kan jag inte ha där eftersom ph värdet är för lågt,vet inte så många mer som äter just skit...
                    Och har du någe förslag så får det inte vara några dumbomar som räjsar sönder karet och är överallt och ingestans
                    Helst inga sabotörer så att säga
                    Vill som inte bli av med äggen
                    Så det måste vara någon städpatrull som är sansad och förstår sin plats i karet
                    Har som inge mer krav än så

Kommentar

• hannesc
                      • December 2009
                      • 13085

malaysiska snadsnäckor. du ser dom inte på dagen.(knappt) men på natten gör de ett bra jobb. jag har nog runt 700 i min kub. ser knappt nån på dagen men när karet varit släckt i ett par timmar är de överallt. o som sagt. jag slamsuger aldrig. de går inte på äggen heller. startar aldrig ett kar utan några snäckor i.

Kommentar

• Nitra
                        • November 2005
                        • 39

Du pm

Kommentar

• Falconer
                          • November 2005
                          • 786

Lånar din tråd lite. Mitt nya Sajica par har lagt rom nu men dom verkar slåss rätt bra nu efteråt. Någon som vet varför?

Kommentar

Arbetssätt...