Zebra ynglena har ingen färg...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Antebellum
    • April 2011
    • 14

    Zebra ynglena har ingen färg...

    Min vän har fått yngel, zebraciklider,och hälften av dom är typ beiga.. Än så länge är dom runt 4 veckor bara, men vissa har redan fått ränderna.

    Så min fråga är.... Kan man få elfenbenare i samma kull? eller kallas det ngt annat, eller vadå?
    Och vid vilken ålder kan man urskilja könen? På ett cirka alltså.

    Jag kan inte mycket alls om ciklider, men jag blev så himla nyfiken och frågar gärna här då det finns fler kunniga än min vän =)
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    "Elfenbenscikliden" är en vit odlingsform av zebracikliden (inte albino dock, eftersom den har svarta ögon), och även om båda föräldrarna är den randiga vildformen, så kan de i släkten ha den vita odlingsformen, och då kan en del yngel bli vita, även om båda föräldrarna är randiga.

    Är rent allmänt inte förtjust när odlingsformer ges andra artnamn, som t.ex elfenbensciklid (zebraciklid), eller tomatciklid (gul eller indisk ciklid), då det kan verka som att de är egna arter. Handelsnamn är ofta godtyckliga nog ändå, och olika affärer kan kalla samma fisk för olika saker.
    Senast redigerad av Shepard; 27 August 2011, 14:57.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Antebellum
      • April 2011
      • 14

      #3
      Tack för ditt svar

      Vet du på ett cirka när man kan se vad det är för kön på dom?

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Tja, de kan leka vid ganska liten storlek, 4-5 cm eller så, och då kan man nog se vad det är för kön, honorna får ju ett orange fält på sidan av buken, och ibland även i ryggfenan, hur mycket varierar en del.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Antebellum
          • April 2011
          • 14

          #5
          Tack

          Tusen och en frågor känns det som, men hur ser man skillnad på de vita? Är det lika där att honan blir färggrann..?

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Ja, även de vita honorna blir orange på sidorna, och på ryggfenan. Hanarna är helvita, eller rosavita.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Antebellum
              • April 2011
              • 14

              #7
              tusen tack för hjälpen

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Ursprungligen postat av Antebellum
                tusen tack för hjälpen
                Så lite
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                Arbetssätt...