Discus, akvarium och pris?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sting
    • September 2007
    • 481

Discus, akvarium och pris?

Hallådär
    Har hållit på med det mesta från palletciklider till ancistrus till skäggagamer, till insekter o pilgiftsgrodor.. Men har alltid varit sugen på discus. Storleken på akvariumet har stoppat, samt priset på dessa men nu verkar allt lösa sig

Jag har fått ett pris från en djuraffär på 200:- för 6 cm discus, det är standarmodellen tror jagde sa :-) Är det ett okej pris? Jag tycker att det verkar väldigt bra! då kan man ju köpa 6-7 st utan att det kostar en förmögenhet.....

Men akvariumet då? Jag har alltid trott att det behövts flera hundra liter, typ 400 kanske för att hålla discus. Men kollar man runt på forumet så är det ett flertal som håller discus (4-5st) i ca 250l. Det verkar funka bra för dem, är det endå ett stort NO NO? Jag tycker att det verkar lite lite, så letar runt efter ett akvarium på ca 300l.. Så är det någon som vet att det finns ett sådant inärheten av Kalmar så är det bara o skicka ett pm
  • raabe
    • October 2007
    • 23

Jag kan inget om diskus men blev erbjuden att köpa för 160kr men då var dom små tro det var 6cm och jag skulle hämta dom när dom fick dom till affären allså skulle dom alldrig ha dom i sina akvarium.

Kommentar

• sme_h
      • November 2003
      • 625

Det är ett jäkla shå att få dem att växa. vattenbyte 2ggr/vecka och mat hela tiden. Jag gick bet på mina i den storleken. Denna gång (2010) köpte jag lekmogna 10cm fiskar istället. Ångrar det inte! Med allt jobb och all mat det innebär när de är 6cm och riskera att hälften eller fler inte blir vuxna är mitt tips att betala det dubbla för schyssta halvvuxna istället. 200 för 6cm är inte jättebilligt.
      1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
      http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

Kommentar

Arbetssätt...