Eldbuks lek

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nitra
    • November 2005
    • 39

    Eldbuks lek

    Jag har knappt någon erfarenhet av ciklider,min resa började för några månader sen när jag skaffade mig 6 st eldbuksciklider till mitt 240 liters kar,2 av dom trillade av pinnen nästan direkt efter hemkomst av någon okänd anledning,så nu går det 4 stycken,bara för några dagar sen så såg jag lekbeteende hos två,och nån dag senare så upptäckte jag att honan hade lagt ägg på sidan av en sten i en grotta,jag blev självklart överlycklig,det är alltid så spännande med nyas sorter,och speciellt om dom får till en lek.
    Har nu suttit och studerat dom lite närmare,äggen sina,och försvinner

    Det jag upptäckte var att honan försiktigt simmar fram til äggen pustar till så att ett ägg efter ett trillar ner på botten,hon verkar vara medveten om det eftersom hon följer ägget från att det trillar ner tills det att det landat på botten,varför gör hon på detta viset?
    Är det ett normalt betende?
    Eller vet hon kanske inte riktigt hur hon ska bära sig åt då det är första gången hon tar hand om äggen?
    Hanen står också i grottan och inspekterar,kommer han allt för nära äggen så schasar hon bort han.
    Eftersom han är väldigt dominant och har varit det hela tiden så känns det lite skönt att hon för en gång skull har övertaget just för stunden.

    Jag har som igentligen ingen riktigt koll på när äggen las,men jag vet med säkerhet att äggen varit där i 4 dagar.

    Tycker att det verkar svårt att hitta mer ingående information om eldbuksciklider på svenska sidor,det är som bara den här grundläggande informationen,inget mer,eller så söker jag på helt fel ställen helt enkelt.
    Så ni med erfarenhet,är detta ett normalt betende?
    Och dela gärna mer er,skulel verkligen uppskattas.

    *Värme*/ linda
  • sme_h
    • November 2003
    • 625

    #2
    Eldbukar ska vara jämlika. Min erfarenhet från chislasoma och andra liknande fiskar är att det tyvärr ofta skiter sig om de inte beteer sig jämnlikt. Kan ju ordna upp sig men det kommer nog inte funka om han inte får vara nära när det blir yngel.
    1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
    http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

    Kommentar

    • Nitra
      • November 2005
      • 39

      #3
      Nu kanske jag uttryckte mig väldigt klumpigt,men han står med henne i grottan
      Honan är alltid den som står med kroppen närmast äggen och hanen står brevid henne,där i mot om hon simmar i väg en liten bit vänder om och inser att han står alldles för nära äggen så får han sig en utskällning,inte så att det helvetet brakar lös,utan bara som en markering,

      Innan dom bildade par så var han kungen i akvariet
      Han trodde minsann att han ägde varenda liten cm i karet,nu är det som dag och natt om jämför med hur det var innan.
      Undrar fortfarande varför hon pustar,blåser ner äggen?....
      Senast redigerad av Nitra; 16 July 2011, 14:14.

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Min erfarenhet av eldbukar är att de gärna markerar mot varandra genom att knuffas. Om äggen varit där i fyra dagar är det verkligen dags för kläckning nu, och det är nog det du ser. När äggen kläcks, läggs ynglen i gropar i sanden, innan gulesäcken försvinner, och de börjar simma, och det brukar väl inträffa 5-7 dagar efter kläckningen. Så titta noga i sanden där föräldrarna står, så ser du nog en massa små vibrerande svansar.
        Senast redigerad av Shepard; 16 July 2011, 14:55.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Nitra
          • November 2005
          • 39

          #5
          Saken är att hon har lagt äggen så att man knappt får någon insyn i karet
          Men jag ser att hon plockar upp dom som ligger på botten
          Sen tar hon dom som sitter fast på stenen och flyttar dom vidare under en sten som dom har grävt ut
          Samma sten som hon har lagt äggen på, frågan är om dom har kläckts,eller om dom är på väg att kläckas?...
          Om dom inte skulle blivit befruktade skulle hon ändå tagit sig tid att flytta på dom?
          Och flyttar dom verkligen på äggen innan dom är frisimmande?
          Dom är juh som fortfarande vita...
          Och nej jag ser juh inga svansar som vibrerar...

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Äggen kläcks efter ca tre dagar, och när de kläcks flyttar de på dem, de kan även flytta ynglen mellan olika gropar, fram till frisimmandet. Är de inte befruktade, så blir de förmodligen uppätna rätt snabbt
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Nitra
              • November 2005
              • 39

              #7
              Näääj inga yngel här minsann
              Honan stog på ena sidan av akvariet i dag och hanen hade intagit grottan på andra sidan,det var ett jäkla jagande efter honan ett tag,men sen så lugnande han ner sig,lyfte försiktigt på stenen där hon hade pytsat undan äggen,men icke sa nicke
              Det var totalt tomt.
              Nu är dom ute och simmar tillsammans igen,så jag hoppas på att det blir lek snart igen
              Är det inviduellt hur lång tid det tar till nästa gång?
              Eller kan man förvänta sig att dom lekar snart igen?
              Eftersom jag knappt har någon erfarenhet av eldbukar så lyder min fråga
              Är det vanligt att dom misslyckas första gången?
              Eller vad kan vara orsaken?

              *värme*/ linda

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Tråkigt att det inte blev nå´t, men det är nog rätt vanligt att ciklidpar inte lyckas de första gångerna, innan de har fått kläm på hur de ska göra, och på varandra. De kan säkert leka inom ett par veckor igen, men det är ju inte bra för honan att leka för ofta, för många gånger, det tar ju på henne att producera ägg.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                Arbetssätt...