vilka central och sydamerikanska ciklider korsar sig om de går i samma kar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • alumini
    • February 2004
    • 197

    vilka central och sydamerikanska ciklider korsar sig om de går i samma kar?

    Jag ska ju inte skaffa några ciklider utan är mest bara nyfiken vad gäller olika korsningar när det gäller central och sydamerikanska ciklider. Med andra ord vilka arter ska man helst inte ha i samma akvarium ifall man vill undvika korsningar ?
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Tja, undvik gärna zebraciklider med det mesta Är rätt säker på att jag hade en zebrahane som smygbefruktade en Jack Dempseylek. Men zebror korsar sig med största sannolikhet utan att tveka med andra, närbesläktade arter, som sajica, septemfasciatus, cutteri, spilurus, och liknande. De kan även korsa sig med eldbuken. Och apropå eldbuk, ska man helst inte blanda de olika Thorichthysarterna. Blå ciklid och guldsömsciklid ska man också undvika att ha tillsammans. Men vad jag har förstått så kan även arter man inte tror ska ska korsa sig, göra det. Har t.ex sett en bild på en korsning mellan Jack Dempsey och festae, såg ut som en svart festae ungefär. Har även sett ett filmklipp på ett par med yngel, där den ena föräldern var en jaguarciklid, minns inte riktigt vad den andra var, men tror det var en sajica. Har i alla fall för mig att jag sett det, var ett antal år se´n.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    Arbetssätt...