Se kön på boliviansk fjärilsciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • missDementia
    • June 2011
    • 24

    Se kön på boliviansk fjärilsciklid

    Jag köpte i måndags 2 par bolivianska fjärilsciklider.
    Plötsligt så såg jag bara 3 i akvariet, jag tänkte att en kasnke gömde sig någonstans, men när jag nu 2 dar senare fortfarande inte sett 4, så började jag leta bland växterna, och hittade en död. :-(

    De andra verkar må bra så jag tror inte att det är något fel i mitt akvarie som gjort det... ska gå till zoobutiken och fråga vad sjuttsingen som kan ha hänt... han måste alltså ha dött ca 5 dagar efter inflytt, och de ska ju ändå vara en tålig sort.

    Nu, är jag inte så duktig att jag kan se vilka som är honor och hanar. de är ju inte fullvuxna och har sålunda inte så färggrann sättning och så stora fenor.
    Men jag måste ju veta om jag måste införskaffa en hona eller en hane till. dumt om det blir fel där för de lever ju i par...

    Har ni något smart tips? jag har googlat lite men då ska hanarna ha längre röda övre bakfenor osv, och jag tycker alla 3 som är kvar har samma...
    Endast döda fiskar flyter med strömmen
  • pikachu

    • December 2007
    • 1189

    #2
    Hej och välkommen till zoopet..

    Jag är ju iof inte så bra på just bolivianer, men jag kan ju säga så här mycket..
    Det som låter mest troligt i mina ögon om varför din bolivian har dött skulle vara att den var för undernärd för att kunna klara av stressen som en flytt ger (de i butiken skulle aldrig erkänna att de sålt på dig en undernärd firre, antingen de skulle vara medvetna om att den var det eller inte)..

    Vad könsskillnad beträffar så tror jag att du kommer att få vänta tills de är typ fullvuxna eller liknande innan du kommer kunna se könen..

    MVH// Patrik
    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

    Kommentar

    • Salamader
      • August 2010
      • 99

      #3
      Som Patrik säger behöver de bli vuxna innan man ser. Vet inte om du sett denna guide men den är ganska omfattande.

      Discover the best restaurants and places with MoonFruit. Use our unique rating and review sorting system to find the perfect spots for your next journey. Get reliable advice and reviews from our community

      Kommentar

      • ettfettbranamn
        • December 2010
        • 3424

        #4
        ställ burken framför tv'n, sätt på ett avsnitt av sex and the city.. försöker den ihärdigt skalla sig medvetslös har du i 9 fall av 10 en hane..
        Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

        Normaliseringsprocessen..
        (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

        Kommentar

        • missDementia
          • June 2011
          • 24

          #5
          ok...

          Men, hur kan då zoobutiksfolket veta om de sålt mig 2 par från början?
          Hon påstod att hon såg det på fenorna...
          jag ska dit och prata med dom lite iallafall. jag tror ju inte heller de erkänner om de råkat sälja mig en fisk som var undernärd eller sjuk på något sätt... menmen vi får se.

          sen and the city testet var ju skitsmart! Men akvariet väger för mkt för att flytta på ;-)
          Endast döda fiskar flyter med strömmen

          Kommentar

          • ettfettbranamn
            • December 2010
            • 3424

            #6
            djuraffärspersonalen vet i 9 fall av 10 mindre än de borde och brukar inte dra sig för att tjäna en slant på folks okunnighet.. dessvärre..

            du får skaffa en lättare tv ^^
            Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

            Normaliseringsprocessen..
            (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

            Kommentar

            • missDementia
              • June 2011
              • 24

              #7
              Jag bor i mariestad, som har en enda zoobutik med bra rykte, iallafall såvitt jag vet. De ska, enligt va jag hört och trott, ha väldigt kunnig personal som jobbat där länge. Och de lever ju på sitt rykte. Men det är klart, man kan ju aldrig så noga veta...
              Endast döda fiskar flyter med strömmen

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Har själv 6 bolivianer, och plockade dem själv i butiken. Tre av dem var tydliga hanar, då de redan i butiken var större (runt 5 cm), och hade lite utdragna röda fenstrålar i stjärtfenan, och nu har de även fått långa spetsar i ryggfenorna. Även bukfenorna är långa, och böjda. De tre övriga var (och är fortfarande) betydligt mindre, utan de långa fenstrålarna. Har haft dem nå´t halvår eller så, men har ännu inte sett nå´t lekbeteende, så jag vet inte än om de små är honor, eller bara sent utvecklade hanar. Det enda jag lagt märke till är att den ena hanen simmar runt och spänner upp sig, särskilt mot en av de andra hanarna. Nästan så jag funderar på om det är en hona, då den är blekare än de övriga större, men den har lika stora och utdragna fenor.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • missDementia
                  • June 2011
                  • 24

                  #9
                  Jag var inne på butiken idag och berättade den sorgliga nyheten.
                  hon sa väl mest att det nog berodde på stressen över flytten och att det är sånt som händer...
                  Sen frågade jag om hur jag skulle kunna se vilket kön jag behöver ersätta "enkelt, hanarna har längre röda fenor"..
                  Så enkelt är det inte för det är ingen större skillnad på de 3 jag har kvar. en är lite mindre än de andra två, men fenmässigt tycker jag inte det är nån skillnad alls! :-/
                  jag får väl helt enkelt vänta ett tag tills de utvecklas lite mer innan jag kan ersätta den förlorade fisken...
                  Endast döda fiskar flyter med strömmen

                  Kommentar

                  • zenon
                    • December 2009
                    • 173

                    #10
                    Här har du en hona/hane i närstudie...

                    http://www.youtube.com/watch?v=emoHjoRbu2Q?hd=1

                    Kommentar

                    • missDementia
                      • June 2011
                      • 24

                      #11
                      Där ser man ju jättestor skillnad, men mina är bara 2,5-3 cm stora. alla ser ut ungefär som honan fast mindre....
                      Endast döda fiskar flyter med strömmen

                      Kommentar

                      • DaRe

                        • June 2009
                        • 2227

                        #12
                        Jag tycker själv det är väldigt svårt att se skillnad, men då de i butiken ofta kommer från en och samma kull så kan man göra som Animaniac säger och gå på storlek, fenstrålar, färger (i viss mån), maskulinitet (kantighet höjd)

                        Men som sagt väldigt svårt därav rekommendationen att köpa ett gäng så sannolikheten blir så pass att du bör få nån av varje.
                        Checking out...

                        Kommentar

                        • missDementia
                          • June 2011
                          • 24

                          #13
                          Nu ha rjag införskaffat en hona till (tror jag), då jag nog lyckats utröna att det var 2 killar och en hona som var kvar. :-)
                          de har växt lite, men donnan är mindre och hennes strålar har inte växt på samma sätt som de andras. så vi kör på det.
                          Lite klurigt var det i affärn med, de hade bara en kvar, och lite osäkert på om det ÄR en tjej eller en liten kille.. men man får väl chansa lite! Tyckte iallafall hon såg ut ungefär som min hona... de kom med samma leverans så man borde kunna gå på det.
                          Endast döda fiskar flyter med strömmen

                          Kommentar

                          Arbetssätt...