Apistogramma viejita II

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    Apistogramma viejita II

    Köpte tre (1+2) Apistogramma viejita II i torsdags, och såg det här idag Snabba ryck måste jag säga.
    Bifogade filer
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Nähä, ingen som blev impad

    Men nå´n kanske vet om viejita tillhör de mer långlivade Apistogrammorna, eller om de är kortlivade?
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Impad vet jag inte - men kul att dom lekte så snabbt
      Alla Apisto är väl naturligt rätt kortlivade tycker jag - men viejitorna hör väl inte till de som är mest kortlivade i alla fall
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Impad vet jag inte - men kul att dom lekte så snabbt
        Alla Apisto är väl naturligt rätt kortlivade tycker jag - men viejitorna hör väl inte till de som är mest kortlivade i alla fall
        Hehe, ja, tyckte det jag med Och färgen på äggen är ju lite rolig.
        Vad jag har förstått så är t.ex cacatuoides kortlivade, och att de blir ett knappt år, medan det finns de som lever i alla fall några år.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • kaj.p
          • June 2002
          • 2952

          #5
          Kul med lek så snabbt Men det är en A macmasteri inte en Viejita. Snygga är de iallfall o vad är kortlivat? JAg har inte klockat dem men minst 2-3 år i på iallfall. Det störst felet till att de anses kortlevade är nog att man inte håller dem rätt dvs man förbrukar dem snabbt. Typ för lite fiskar av samma art, för strömt vatten, för lite gömställen, fel foder etc
          Nordiska Diskus Sällskapet
          Hallandsakvaristerna
          BAK Gcg Maf NCS

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Ursprungligen postat av kaj.p
            Kul med lek så snabbt Men det är en A macmasteri inte en Viejita. Snygga är de iallfall o vad är kortlivat? JAg har inte klockat dem men minst 2-3 år i på iallfall. Det störst felet till att de anses kortlevade är nog att man inte håller dem rätt dvs man förbrukar dem snabbt. Typ för lite fiskar av samma art, för strömt vatten, för lite gömställen, fel foder etc
            Hmm, han sålde dem som viejita II Får nog åka dit och prata med honom. Tja, kortlivat är väl om de lever nå´t knappt år, som cacatuoides gör, om jag förstått rätt.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • DaRe

              • June 2009
              • 2227

              #7
              Lite tips om Släktet Apistogramma och artbestämning av dessa:
              Checking out...

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Jag var och pratade med honom idag, och han var 100 på att det är viejita II. Han sa att han köpt in dem som viejita II i flera år. Kanske kan vara så att färgerna på mina bilder är lite missvisande?
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • kaj.p
                  • June 2002
                  • 2952

                  #9
                  Ursprungligen postat av Animaniac
                  Jag var och pratade med honom idag, och han var 100 på att det är viejita II. Han sa att han köpt in dem som viejita II i flera år. Kanske kan vara så att färgerna på mina bilder är lite missvisande?
                  Ett av problemen är att många varianter som har sitt ursprung i macmasteri kallas Viejita i handeln. Vilket nog iofs kan bli svårt o ändra på.
                  Kolla ste12000 inlägg i denna tråden.

                  Så här skriver Mike Wise
                  I would say that most apisto keepers are in error. Most apisto keepers worldwide have never seen the true A. viejita alive. In the 35 years of keeping dwarfs, I've seen live specimens of A. viejita only once. Once you see it, it is obvious that it is different from A. macmasteri. I suggest that people interested in understanding the difference between the two species should read Koslowski (2002) or my description at the Cichlid Room Companion web site. The following is a Q&D (quick and dirty) aid:

                  If it doesn't have a bright red edge on the dorsal fin - it isn't A. viejita.
                  If it has caudal fin extensions - it isn't A. viejita.
                  If it is deep bodied (high backed) - it isn't A. viejita.
                  Nordiska Diskus Sällskapet
                  Hallandsakvaristerna
                  BAK Gcg Maf NCS

                  Kommentar

                  • Knax
                    • November 2012
                    • 1148

                    #10
                    Hm... Jag väcker denna tråd lite, med en hänvisning till min nya tråd om just Ap. viejita II (vilket Falskogs sålde dem som):


                    Om ni kollar på bilderna i den tråden... Är det apistogramma macmasteri eller viejita II? Om jag läser checklistan från Mike Wise (i Kajs inlägg ovan) kan jag ju säga att den har en klarröd kant på ryggfenan (dorsal fin), att den inte har några utlöpare/extensions på stjärtfenan (caudal fin) och att den inte har särskilt hög "profil", så enligt den listan känns den ju som en viejita II. Det spelar egentligen mindre roll, fiskarna är vackra oavsett, men det är kul att veta vad som simmar omkring i glaslådorna här hemma. :-)
                    // Mats, a.k.a. Knax



                    "All's well that ends." - Unknown

                    Kommentar

                    Arbetssätt...