Sajica ciklider bråkar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DrewOne
    • February 2011
    • 20

    Sajica ciklider bråkar

    Jag har två sajica ciklider i ett 125 akvarie. För några månader sedan så lekte dem och trivdes jättebra. Jag har många småfiskar (yngel) i akvariet plus de två vuxna. Men idag märkte jag att hanen börjat attackera och jaga honan. Hon har ändrat färg till kritvit och ser jätterädd ut. Vad ska jag göra? Jag vill inte att hon sak dö av stress eller liknande.
    Senast redigerad av DrewOne; 01 June 2011, 16:42.
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    #2
    Halloj DrewOne!
    Detta beteendet är ganska typiskt för denna typ av ciklid, speciellt om de går ensamma i karet (ynglen borträknade). Det är en skev cykel mellan honan och hanen och de drar inte riktigt jämnt just nu.
    Då jag har haft liknande beteende på vissa ciklider har jag plockat bort hanen och låtit honan gå ett par veckor ensam - hon får då vila upp sig och komma "i stämning" igen. Fixa ett litet kar till hanen med samma vatten som i det ursprungliga karet och låt honom lugna ner sig där för sig själv.
    Som sagt, efter ett par veckor kan du lyfta tillbaka hanen och då brukar det fixa sig fint.

    Kommentar

    • DrewOne
      • February 2011
      • 20

      #3
      Jag kommer inte ha tillfälle att införskaffa ett nytt akvarie förrän någon gång nästa vecka. Finns de nån möjlighet att kanske stoppa honom i en hink eller ett annat alternativ är kanske att flytta över en av cikliderna till mitt andra akvarie, men där har jag en salig blandning mellan dvärgciklider, barber, molly etc.

      Eller ska jag vänta till nästa vecka och införskaffa ett kar då?

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        #4
        Ursprungligen postat av DrewOne
        Jag kommer inte ha tillfälle att införskaffa ett nytt akvarie förrän någon gång nästa vecka. Finns de nån möjlighet att kanske stoppa honom i en hink eller ett annat alternativ är kanske att flytta över en av cikliderna till mitt andra akvarie, men där har jag en salig blandning mellan dvärgciklider, barber, molly etc.

        Eller ska jag vänta till nästa vecka och införskaffa ett kar då?
        Riktigt svårt att svara på. Kan honan hålla sig undan så klarar hon sig även om hon får trycka i något hörn av karet... Kanske kan du flytta honan, som nu är lite medtagen, till det andra karet där du har lite blandad fisk. Hon är ju iallafall något mindre än hanen misstänker jag - och bör ensam inte skada några av de fiskar du har där.

        Kommentar

        • DrewOne
          • February 2011
          • 20

          #5
          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          Riktigt svårt att svara på. Kan honan hålla sig undan så klarar hon sig även om hon får trycka i något hörn av karet... Kanske kan du flytta honan, som nu är lite medtagen, till det andra karet där du har lite blandad fisk. Hon är ju iallafall något mindre än hanen misstänker jag - och bör ensam inte skada några av de fiskar du har där.
          Jo, de var en tanke som slog mig med. Hon är inte alls stor jämfört med hanen. Hon kommer bli störst i de andra akvariet, men jag tror att de kan fungera. Men du föreslår att dem är ifrån varandra i några veckor(typ2-3)? Som du kanske förstår så är jag ganska ny på akvarie, har knappt hållit på i ett år.

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            #6
            Ursprungligen postat av DrewOne
            Jo, de var en tanke som slog mig med. Hon är inte alls stor jämfört med hanen. Hon kommer bli störst i de andra akvariet, men jag tror att de kan fungera. Men du föreslår att dem är ifrån varandra i några veckor(typ2-3)? Som du kanske förstår så är jag ganska ny på akvarie, har knappt hållit på i ett år.
            Ja, sånt här drabbar akvarister oavsett om man har sysslat med hobbyn korta eller längre tider. Själv hade jag exakt samma problem med ett Anomalochromis thomasi Guinea-par där hanen efter lek blev fullständigt vansinnig på honan och höll på att jaga ihjäl henne. Det gick dock bra då hanen varit ensam i ett annat kar i runda slängar två veckor. Honan fick läka fenorna och hanen fick ner aggrisiviteten - och dom lekte när de hade kommit tillsammans igen.

            Ofta sker såna här lite crazybeteenden med denna typ av ciklider när man har ett par i ett ganska litet kar, speciellt ensamma. Hanen och honan har olika cykler när lekaktivitet är på topp (och i botten). I naturen kan de två skilja sig åt och vila upp sig på betryggat avstånd - eller så har de en sammanhållning beroende på vad det finns för "hotbild" i närmiljön. I en sådan liten miljö som det kar du har dom i förstärks aggressivt beteende och har hanen (eller i vissa fall honan) ingen att rikta uppmärksamheten på så kan partnern hamna i blåsväder.
            Jag tror att någon av dina fiskar bör flyttas en tid, typ någon vecka eller två, så att beteendet klingar av, och honan hinner att få tillbaka självförtroendet - och bli leksugen igen!

            Kommentar

            • DrewOne
              • February 2011
              • 20

              #7
              Jag flyttade över honan till mitt andra kar nu. Hon skiftar lite i färg mellan vit och brun, men hon är inte lika blek som förut. Jag hoppas bara hanen inte tar ut sin aggrisivitet på ynglerna. För dem har blivit rätt så stora nu (runt 1cm). Som de verkar så letar hanen efter någon att bråka med, men har än så länge inte rört småfiskarna.
              Senast redigerad av DrewOne; 01 June 2011, 18:32.

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                #8
                Ursprungligen postat av DrewOne
                Jag flyttade över honan till mitt andra kar nu. Hon skiftar lite i färg mellan vit och brun, men hon är inte lika blek som förut. Jag hoppas bara hanen inte tar ut sin aggrisivitet på ynglerna. För dem har blivit rätt så stora nu (runt 1cm). Som de verkar så letar hanen efter någon att bråka med, men har än så länge inte rört småfiskarna.
                OK, ett litet problem nu är att hanen som går kvar i det gamla karet har sitt revir och kan tänkas vara aggressiv mot honan när hon kommer tillbaka - om hon inte är väldigt leksugen och på hugget. Så, jag rekommenderar att du möblerar om lite i hanens kar lagom till när du flyttar tillabaka honan - då blir båda två liksom nykomlingar i karet och kan tillsammans börja förbereda för lek. Hade du flyttat över hanen så kan honan muta in reviret och så att säga "bjuda in" hanen till det gamla reviret när han kommer tillbaka. Oavsett hur man gör så går situationen att lösa.
                Ynglen tycker jag det verkar vara dags att ploka ur och sätta i ett eget kar - du kan ju göra en "make over", möblera om i karet samtidigt.

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Snarare är nog ynglen nog säkrare nu när du flyttat honan, för ofta verkar ungfiskar försvinna när föräldrarna börjar leka igen, och de ser de äldre ungarna som hot mot de nya. Men nu när honan är borta så minskar nog hans aggressivitet. Om ynglen får gå kvar tillräckligt länge så de blir könsmogna, så kommer han istället att bilda par med en av sina döttrar (om mamman fortfarande är i ett annat kar), och då kommer han att bli sur på sina söner (och de andra döttrarna), som han då ser som rivaler. Så ta ungfiskarna till närmaste butik när de är stora nog.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • DrewOne
                    • February 2011
                    • 20

                    #10
                    Ursprungligen postat av Animaniac
                    Snarare är nog ynglen nog säkrare nu när du flyttat honan, för ofta verkar ungfiskar försvinna när föräldrarna börjar leka igen, och de ser de äldre ungarna som hot mot de nya. Men nu när honan är borta så minskar nog hans aggressivitet. Om ynglen får gå kvar tillräckligt länge så de blir könsmogna, så kommer han istället att bilda par med en av sina döttrar (om mamman fortfarande är i ett annat kar), och då kommer han att bli sur på sina söner (och de andra döttrarna), som han då ser som rivaler. Så ta ungfiskarna till närmaste butik när de är stora nog.
                    Vad innebär stora nog?

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      Ursprungligen postat av DrewOne
                      Vad innebär stora nog?
                      Runt 4-5 cm.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • DrewOne
                        • February 2011
                        • 20

                        #12
                        Ursprungligen postat av Animaniac
                        Runt 4-5 cm.
                        Okej.

                        Tack så mkt för hjälpen Mats Bryzell och Animaniac. Jag ska ta mig till de ni sagt och så får tiden utvisa vad som händer.

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          #13
                          Ursprungligen postat av DrewOne
                          Okej.

                          Tack så mkt för hjälpen Mats Bryzell och Animaniac. Jag ska ta mig till de ni sagt och så får tiden utvisa vad som händer.
                          No probs! Jag tror jag talar även för Animaniac när jag säger att det bara är kul att kunna hjälpa till lite! Hoppas det går fint nu - och uppdatera gärna!

                          Kommentar

                          Arbetssätt...