Mina scalarhona lägger rom...men...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • candra
    • January 2010
    • 455

    Mina scalarhona lägger rom...men...

    250 liters akv...6 scalarer...mfl fiskar..

    Såg nu att honan la rom på vallisneria bladet...Men hannen verkar äta upp romkornet så fort ett läggs..och dom övriga fiskarna äter också..har rödmunnar och neoner...varför? Orenfaret par?
    Men han jagar samtidigt bort dom andra fiskarna...

    Jag bytte vatten förra söndagen...15/5, skulle ha bytt vatten igår, men hann inte det...hur gör jag nu med vattenbytet? Och jag såg en gång tidigare för va 3 v sen att en scalarputsade blad, och då visste jag att det var nåt på gång..men då bytte jag vatten ändå..men nu lägger hon verkligen rom...

    Så hur gör jag med vattenbytet i fortsättningen? Vill ju inte störa nånting..ska jag byta 20% var 14:e dag istället för en gång i veckan?? Eller byta lite vatten men en gång i veckan..

    Innan så har jag bytt ca 40%-50 en gång i veckan...
    // Candra


    240l sällskap 20l Nano


  • sme_h
    • November 2003
    • 625

    #2
    Jag gör alltid på samma sätt när jag byter vatten för att inte störa fiskarna. Oftast är det ju nån som har rom eller yngel. Gör så här:
    Samtidigt som du tömmer akvariet med en slang (hävert) så fyller du på med en annan slang på andra sidan av akvariumet. Sedan justerar du kranen så det hela tiden ligger några cm under var det brukar. Då får du marginal om det blir stopp i frånrinningen medan du tittar bort. Vill du veta hur mycket som byts så kan du ju ta frånslangen till en 10-litershink och kolla hur lång tid det tar att fylla den. Om du vill vara noga pga dosering av något så kan du tänka på att en del av vattnet du tömmer ur är nytt vatten. I snitt under ett 1/3 byte är 1/6 av vattnet nytt.

    Till fiskarna:
    Scalarerna är ofta ganska kassa föräldrar men ibland funkar det efter ett tag. Det kan gå 10 eller 50 kullar innan dock. Oftast är det pga bråk och de försvinner oftast 2:a natten. Äts det direkt kan jag inte svara på om det nånsin kommer att funka med den hanen. Jag fick mina att klara 2:a natten genom att ta bladet med ägg till en genomskinlig yngelkasse så det inte kunde käka dem. När de var kläckta dan efter sänkte jag ner den. De simmade in och hämtade ungarna. Lättar om de lägger på glaset. Då kan du bygga nåt med en sugplopp och galler så det inte kommer åt dem. Tror det finns några diskusfanatiker som gör så när de inte fungerar.
    1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
    http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

    Kommentar

    Arbetssätt...