Electric blue Jack Dempsey mindre och lugnare än vanliga JD?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ChrisPalwan
    • March 2008
    • 30

    Electric blue Jack Dempsey mindre och lugnare än vanliga JD?

    Någon som har erfarenheter av dessa? Har hört tidigare att den framodlade "Electric Blue" skulle vara lite mindre och snällare än den vanliga Jack Dempsey. Sant eller bara önsketänkande?
    Skulle passa mig utmärkt om det nu stämmer.
    Har just inrett ett 450liters akvarium och har funderat på att ha i SA ciklider men börjat tänka om lite nu då jag inte hittat något som riktigt intresserat mig.
    Artbeskrivningen på JD säger att den behöver 600l, är inte det ganska mycket att ha som krav på en 20cm lång fisk?
    Electric Blue JD med Eldbukar eller Multispinosa? Skulle det fungera? Kanske med Röd Juvelciklid även om det inte alls blir biotop riktigt.
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Jag vet inte hur det är med om de blir mindre, och mindre aggressiva, däremot har jag hört att de bör paras med vanliga JD, då EBJD+EBJD ger små och känsliga kullar. Jag tycker rent allmänt att JD's påstådda aggressivitet är en aning överdriven, visst, den är fullt kapabel att tillfoga skador (vilket ett blåciklidpar som försökte försvara sina yngel fick erfara), men jag tycker att det verkar som om att så länge ingen bråkar med dem, så håller de sig rätt lugna. Tycker också 600 liter är lite överdrivet, visst, ju större desto bättre såklart, men som minimimått känns det lite i överkant, det hänger ju också på sällskapet, och hur man har inrett. Ett någotsånär vuxet JD-par på 15-20 cm trivs nog bättre i ett sparsamt befolkat akvarium runt 250 liter, där bra inredning gör så att de kan hålla ett revir, än i ett överbefolkat
    600-liters. som är dåligt inrett.

    I naturen växer de nog heller inte särskilt snabbt, i akvarier går det säkert att med överdriven och felaktig matning få dem till broilers på kort tid, men det ska man nog undvika, det är nog inte särskilt bra för fisken, och den lever nog inte lika länge då.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • ChrisPalwan
      • March 2008
      • 30

      #3
      Tack för bra svar! Hade ungefär samma resonemang om akvariestorleken och såg ciklid.org rekommenderar så mycket mindre akvarium som 300liter och uppåt.

      Det är väl som med många andra ciklider att de är individer och det gäller att ha turen att få ett lugnt par. Har själv haft röda juvel innan som vissa beskriver som rena mördarfiskarna medan mina var hur timida som helst.

      Någon annan som har erfarenheter av Electric Blue varianten?

      Kommentar

      • vordf
        • May 2010
        • 106

        #4
        JD är enligt min erfarenhet inte ett dugg aggressiv om vi undantar lekperioden och när paret har yngel. Röd juvelciklid kan dock aldrig rekommenderas - de ÄR mördarmaskiner.
        460L Amerika

        Kommentar

        • mia84
          • December 2010
          • 70

          #5
          Hej!

          Jag har tyvärr ingen erfarenhet av "blue JD"..än... men däremot dom "vanliga". Och vad jag tror så har dom samma/lika temprament som "alla andra" JD´s har och varierar helt från indevit till indevid. Däremot skulle det inte vara helt omöjligt att dem kan bli mindre i stl då det är "vi" som har avlat fram dem. Det kan bli mycket knas då... det är ju tyvärr bevisat med andra arter.
          Med artbeskrivningen här på zoopet så tycker jag som sakt tidigare inte du ska lyssna så mycket på akvarievolymen, då tex guldsömarna blir 5cm större och har samma temprament men behöver bara 300L... ni kanske hör knaset sj :P

          Mina är iaf inte ett dugg snälla mot andra ciklider och jagar dem tills dom står helt stilla i ett hörn., men dom funkar med småfisk som sorgmanteltetror som har lite storlek, och dom funkar välldigt bra med tex pleco. dvs allt som inte är ciklider *S* ja och fiskar som inte är för små som neontetra... det blir en fin mumsbit :P och ja.. jag glömde säga det... dom funkar inte alls med fisk när dom leker och har yngel haha. så en snabb samanfattning... låt dem bo ensamma
          Just nu så har dem yngel på 7-8 veckor och man vill INTE tappa något i akvariet... då får det liggakvar om man inte gillar att bli biten... Jag tror att pirayor är snällare!
          http://mizan3.bloggsida.se

          Kommentar

          Arbetssätt...