"senaste art beskrivningen" Ortmans apistogramma, zumuremo-apistogramma

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pelle
    • January 2002
    • 419

    "senaste art beskrivningen" Ortmans apistogramma, zumuremo-apistogramma

    Ursäkta, men vad i hela friden är det för art (och namn) som har hittat till artbeskrivningarna? En bild på något som troligen är en helt utmärglad och söndertuggad Apistogramma Steindachneri. Och med ett namn på en ciklid som förmodligen aldrig har kommit in på akvarie marknaden (Apistogramma Ortmanni). Eller så har någon använt källor från sent -70 tal när det rådde namnförbistring mellan Ortmanni och Steindachneri?????
    Per
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Ursprungligen postat av pelle
    Ursäkta, men vad i hela friden är det för art (och namn) som har hittat till artbeskrivningarna? En bild på något som troligen är en helt utmärglad och söndertuggad Apistogramma Steindachneri. Och med ett namn på en ciklid som förmodligen aldrig har kommit in på akvarie marknaden (Apistogramma Ortmanni). Eller så har någon använt källor från sent -70 tal när det rådde namnförbistring mellan Ortmanni och Steindachneri?????
    Håller med om att det är en väldig mager och skamfilad fisk men man tager vad man haver - dvs det kommer ju tyvärr in väldigt få artfoton nuförtiden.

    Sedan om det är en Ortmanni eller steindachneri råder det väl fortfarande delade meningar om.
    Jag ändrade dock lite i artbeskrivningen så att detta tydligare framgår.

    Sedan tar jag tacksamt emot ett bättre artfoto
    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 11 May 2011, 16:44.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Hade den gamla IPC stora akvariebok (som rätt snabbt lästes sönder och blev lösbladssystem) för längese´n, och om jag inte minns helt fel fanns i den en bild på en fisk kallad Apistogramma ortmanni, en fisk som till skillnad från den i zoopets artbeskrivning var i bra kondition, och vackert blålila. Nu var det i och för sig längese´n jag kollade i den boken, vet inte ens var den är nu, så jag kan ju minnas fel, men nå´n kanske kan bekräfta? Har i alla fall för mig att fisken på den bilden skiljde sig, i alla fall färgmässigt, en del från steindachneri. Kanske olika färgformer av samma art?
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • pelle
        • January 2002
        • 419

        #4
        Fick jobba lite innan jag hittade en bild på en rätt identifierad A.Ortmanni på nätet. Hittade säkert fem olika arter felaktigt identifierade som A.Ortmanni.

        Här är en korrekt identifierad Ortmanni:



        Bilden i IPC är en Steindachneri med 100% säkerhet. Slängde bort boken för många år sedan. Under 80 talet såldes alla Steindachneri under namnen Ortmanni eller Wickleri. Det var det enda som gällde.

        Den äkta Ortmanni är en mycket ovanlig art som hör till regani gruppen. Typiska kännetecken är frånvaro av mittfläck, har framträdande av tvärränder i vissa sinnestämningar och har det typiska regani tvärbandet vid stjärtfens roten.
        Har kommit in till Europa någon enstaka gång som "by-catch" Men inte importerats kommersiellt.

        Steindachneri hör till Steindachneri gruppen tillsammans med arter som Hippolytae och Rupununi (de skiljer sig från Ortmanni rätt mycket)

        hittade faktiskt en referens till tilläggsnamnet "Zumuremo" i Zoopets Artbeskrivning i Uwe Römers Cichlid atlas 1.......men det tar jag en annan gång. vill inte tråka ut er Och känner mig dessutom redan som värsta gnällspiken
        Senast redigerad av pelle; 11 May 2011, 18:39.
        Per

        Kommentar

        • slade
          • May 2010
          • 159

          #5
          Arten finns beskriven i "South american dwarf cichlids" av Mayland, Bork. Där nämns mycket riktigt att den importeras väldigt sällan. Enligt författarna beror det främst på dess mindre atraktiva färger. Artfotot i denna bok tycker jag dock visar en hanne med bra färger. Den är precis som Animaniac säger randig på fenorna i en blålila ton.
          450 L SA
          80 L SA

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Ursprungligen postat av pelle
            Fick jobba lite innan jag hittade en bild på en rätt identifierad A.Ortmanni på nätet. Hittade säkert fem olika arter felaktigt identifierade som A.Ortmanni.

            Här är en korrekt identifierad Ortmanni:



            Bilden i IPC är en Steindachneri med 100% säkerhet. Slängde bort boken för många år sedan. Under 80 talet såldes alla Steindachneri under namnen Ortmanni eller Wickleri. Det var det enda som gällde.

            Den äkta Ortmanni är en mycket ovanlig art som hör till regani gruppen. Typiska kännetecken är frånvaro av mittfläck, har framträdande av tvärränder i vissa sinnestämningar och har det typiska regani tvärbandet vid stjärtfens roten.
            Har kommit in till Europa någon enstaka gång som "by-catch" Men inte importerats kommersiellt.

            Steindachneri hör till Steindachneri gruppen tillsammans med arter som Hippolytae och Rupununi (de skiljer sig från Ortmanni rätt mycket)

            hittade faktiskt en referens till tilläggsnamnet "Zumuremo" i Zoopets Artbeskrivning i Uwe Römers Cichlid atlas 1.......men det tar jag en annan gång. vill inte tråka ut er Och känner mig dessutom redan som värsta gnällspiken
            Ja, gnäll gnäll gnäll Nej, men det är ju bara bra att folk försöker sig på att bena ut den där snårskogen som utgörs av alla dessa ciklidsläkten och arter. Alltid kul att veta vad som är vad, särskilt om man ska odla, så att man är säker på att det inte blir korsningar.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Bör sägas att jag definitivt inte har något emot "kritik" mot det som skrivs och just om denna art hittade jag många motstridiga fakta när jag letade info vilket jag också redan från början nämnde i artbeskrivningen.

              Problemet när det finns motstridiga fakta är att avgöra vem som har rätt och fisken på fotot säljs också i handeln idag som A. ortmanni så felet (om det nu är fel) lever som sagt fortfarande kvar.

              Så om ni har artfoton på steindachneri resp. ortmanni så tar jag gärna emot sådana som jag kan använda korrekt foton.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • pelle
                • January 2002
                • 419

                #8
                Problemet med Ortmanni är att det inte finns (vad jag vet) några som håller dessa fiskar i Sverige, Och jag har aldrig sett Ortmanni i verkligheten heller. Enda möjligheten är nog att få tag i foton från andra siter. Jag läste dock att Uwe Römer har samlat in några fiskar på 90 talet från Tumeremo dam i Venezuela. Han etablerade en liten population bland apisto entusiaster i Tyskland. Fiskarna benämndes då "Tumeremo Apistogramma" (alltså inte zumuremo).
                Som de flesta arter inom Regani gruppen så är arten inte kommersiellt gångbar. Det finns ett myller av gråaktiga små arter som är enormt svåra att skilja från varandra inom denna grupp. Tråkigt, eftersom de flesta arter är väldigt fredliga och enkla att hålla och föröka.

                Jag har inga bra bilder på Steindachneri, men jag länkar till en Youtube snutt jag la upp för några månader sedan.
                Kul att se hur honan försvarar sina yngel mot ett stort stim av vietnamesiska kardinalfiskar. Kardinal fiskarna har dock inget intresse av ynglen utan är enbart intresserade av artemian som jag sprutade ner till Apisto ynglen.

                Hanen hade en väldigt loj inställning till kardinalerna. Han fokuserade bara på det yttre försvaret kring ynglen. När någon av de stora Nyckelhålscikliderna eller Ancistrus malarna kom för nära då gick han på full attack mode

                A pair of Apistogramma Steindachneri with newly free swimming frys, A big group of Tanichthys micagemmae´s are swarming around to catch the artemia brine shr...
                Per

                Kommentar

                Arbetssätt...