Fjärilsciklid yngelvård

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SoffanB
    • March 2011
    • 156

    Fjärilsciklid yngelvård

    Ett par av mina fjärilsciklider har lekt i någon vecka nu och idag såg jag när honan la rom, men hanen simmar direkt efter och äter upp den! Någon som vet varför han gör det och har något tips?
    MVH Sofia
  • macke_fisk
    • December 2005
    • 4442

    #2
    Han har kanske inte lärt sig hur han ska göra ännu eller så är han bara hungrig . Fjärilciklider kan vara knepiga när det gäller att få dem att leka. Det finns en tråd på zoopet där det är några som har diskuterat kring fjärilsciklidens beetende och att få dem att leka m.m. Sök efter den så kan jag lova att du hittar allt du vill få reda på om den .
    MVH macke_fisk

    Kommentar

    • SoffanB
      • March 2011
      • 156

      #3
      okej tack! men nu ligger det drygt 50 ägg kvar som han inte ätit och jag tror att han befruktar dom för han som "gnider" sig mot dem, och honan lägger fortfarande mer rom

      Kommentar

      • macke_fisk
        • December 2005
        • 4442

        #4
        Då har han fattat vinken och gör det som han ska göra , grattis! De kan vara knepiga att få yngel med för att ph:et ska gärna vara lite lågt för att äggen ska klara sig och bli till larver.
        MVH macke_fisk

        Kommentar

        • SoffanB
          • March 2011
          • 156

          #5
          okej, bara hoppas det blir något, mitt ph ligger på typ 6,5. Är inte så bra på PH så vet inte vad som räknas som lågt..

          Kommentar

          • firren_99
            • September 2009
            • 237

            #6
            Ursprungligen postat av SoffanB
            okej, bara hoppas det blir något, mitt ph ligger på typ 6,5. Är inte så bra på PH så vet inte vad som räknas som lågt..
            6,5 är toppen för fjärilar

            Kommentar

            • macke_fisk
              • December 2005
              • 4442

              #7
              Alledes paffe för de som firren99 sa. Det kan ta upp till några gånger för dem att lära sig. Antingen lär de sig eller så gör de det inte, vilket som helst kan hända . Om det blir yngel så får du ha någon mat till ynglen som de kan få in i munnen, de är väldigt små i början.
              MVH macke_fisk

              Kommentar

              • SoffanB
                • March 2011
                • 156

                #8
                okej tur de då! tyvär så blev romen uppäten ikväll, får väl hoppas att det går bättre nästa gång

                Kommentar

                • macke_fisk
                  • December 2005
                  • 4442

                  #9
                  Synd att den blec uppäten . Men bara att hålla tummarna tills nästa gång det är dags igen .
                  MVH macke_fisk

                  Kommentar

                  Arbetssätt...