sajica/T-Bar ciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • majkie
    • April 2011
    • 12

    sajica/T-Bar ciklid

    Hei!

    Har köpt ett gäng sajica ciklider, första 3 dagarna var de livliga och simmade runt i hela karet. En stor hanne visade att han var alfa hanen och började nästan med en gång uppvakta en av de större honorna och höll sig bakom en stor rot längst bak i akvariet där han jagade bort alla.
    Normalt beteende tänkte jag.

    men nu på 3-4 dagen så är alla ca 20 fiskarna bakom denna roten och de har bytt färg från ljusa grå nyanser med markanta svarta T sträcket på sidan till att vara mörkt bruna nästan svarta och fått röda fenor.

    De är olika storlekar på dem och även de mindre ca 3 cm fiskarna har blivit mörka på kroppen och fått röda fenor.

    De ser fortf friska och alerta ut men så tråkigt att alla bara gömmer sig bakom rötterna. Trodde dessa skulle vara nyfikna och frammåt ciklider?
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Har alla röda fenor? Då har du bara hanar, vilket ju låter lite osannolikt, om du har 20 stycken
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • pikachu

      • December 2007
      • 1191

      #3
      Kan ha varit något som skrämt dem, hur stort är akvariet?

      Skulle du även kunna skicka en bild på dem? Då du inte är guldmedlem så måste du länka till en annan sida som du har lagt upp bilden/erna på..

      Tror du bara behöver ge det ett tag så ska du se att de är framme igen, sitt gärna vid akvariet när du matar.. Då kommer det att assosiera dig med mat och då kommer de att komma fram igen ska du se, unga sajicor brukar inte vara så svårflörtade..

      Hoppas det går bra för dig, dufår även fråga på om du undrar över något mer..
      PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

      Kommentar

      • pikachu

        • December 2007
        • 1191

        #4
        Ursprungligen postat av Animaniac
        Har alla röda fenor? Då har du bara hanar, vilket ju låter lite osannolikt, om du har 20 stycken
        När de är under 5 cm så har både hannar och honor röda fenor..
        PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Nja, har sett små sajicor i en butik där en del hade klart gula fenor, och del hade klart röda, och de var väl 4-5 cm.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • pikachu

            • December 2007
            • 1191

            #6
            Du kan säkert ha rätt då jag inte är så bra på ögonmått så att säga, men de jag har dragit upp har behövt dra upp sig till åtminstone 5 cm (det är jag nästan helt säker på.. Kanske bara lyckades mata dem så duktigt att de växet något fantastiskt snabbt så de hann bli så stora innan de blev könsmogna av ålder..

            De kanske blir könsmogna mid en viss ålder..
            PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Mitt ögonmått är heller inte särskilt bra, men de var inte stora i alla fall. Har för mig att hanarna hade rödare fenor, och honorna gulare fenor än de har som vuxna, när hanarnas fenor blir mer rödbruna.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • pikachu

                • December 2007
                • 1191

                #8
                Den röda färgen på hannarna kan variera en del..
                Jag har sett bilder på hanar med helt lila fenor och jag tror även att jag sett en bild med blå.. :P
                PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                Kommentar

                Arbetssätt...