200 l Sydamerika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • El Grande Pescador
    • March 2011
    • 5

    200 l Sydamerika

    Hallå på er

    Jag håller på och planerar för nya invånare i mitt 200l akvarium (L:100, B:40, H:50) och funderar på lite olika sydamerikanske ciklider.

    Det jag funderar på är hur många olika sorter man kan kombinera i ett så pass litet akvarium... Än det jag funderar på är Scalarer, nyckelhålsciklider och ev. kakadua- eller fjärilsciklider... vad tror ni?

    edit. förslag på andra sorter? finns det någon liten jordätare som kan passa?
    Senast redigerad av El Grande Pescador; 04 April 2011, 11:25.
  • El Grande Pescador
    • March 2011
    • 5

    #2
    Kakadua + Nijsseni?

    Kommentar

    • slade
      • May 2010
      • 159

      #3
      Jag har scalar i mitt 450 liters (150*60*50) och jag hade nog inte satsat på det i ett mindre kar än detta. Ditt känns lite litet. Iofs är det 50 högt så det kanske går endå om du inte har för mycket växter som minskar svängrummet.
      450 L SA
      80 L SA

      Kommentar

      • El Grande Pescador
        • March 2011
        • 5

        #4
        k, tack för inputen, jag får ta mig en funderare på scalarerna.

        Tror du det är stort nog för två olika apistogramma... slängde i 1+2 kakdua yngel i helgen, är riktigt sugen på något mer...

        Jag har inrett med mycket rötter på botten, täcker knappt halva bottenytan och bygger uppåt. Vad det gäller växter är det mest vallisneria och jättevallisneria som sitter som "bakgrund"

        Kommentar

        • slade
          • May 2010
          • 159

          #5
          Ursprungligen postat av El Grande Pescador
          k, tack för inputen, jag får ta mig en funderare på scalarerna.

          Tror du det är stort nog för två olika apistogramma... slängde i 1+2 kakdua yngel i helgen, är riktigt sugen på något mer...

          Jag har inrett med mycket rötter på botten, täcker knappt halva bottenytan och bygger uppåt. Vad det gäller växter är det mest vallisneria och jättevallisneria som sitter som "bakgrund"

          Jag har inte någon erfarenhet av detta (ännu). Har endast kört kackaduor än så länge. Har läst en hel del om apistogrammor dock. Vissa sorter kräver lite större revir än andra. Kan tänka mig att det kan fungera med lite "snällare" sorter om man har rejält med avskiljning mellan de olika sektionerna, men jag hade nog kört 1+1 i så fall. Nu har du redan två kackaduahonor och de behöver ju de varsitt revir till att börja med. Frågan är hur mycket som blir över till ett par till?!?

          Men som sagt jag har inte full koll. Det finns andra här på forumet som säkert kan ge ett bättre svar.
          450 L SA
          80 L SA

          Kommentar

          • El Grande Pescador
            • March 2011
            • 5

            #6
            kk, jag försöker läsa på lite om apistogrammor här också men erfarenheten ar minst sagt begränsad...
            Vad är bäst taktik när det kommer till inredningen - en stor hög eller att försöka få utrymme mellan flera mindre?

            Kommentar

            • slade
              • May 2010
              • 159

              #7
              Jag har ett 80 liters där det går Ap. borelli, 1 hanne och 2 honor. Har byggt typ en mur i mitten som avskiljare och sedan ett par grottor på vardera sidan. Nu är de så pass unga så det har inte blivit någon lek ännu men ena honan börjar färga ut i rätt så gul parningsdräkt nu.
              450 L SA
              80 L SA

              Kommentar

              • El Grande Pescador
                • March 2011
                • 5

                #8
                ok, då kör jag vidare som jag har det och ser vad som händer. Har rötter som delar hela akvariet på längden, växter bakom och vid kortsidorna...

                tack för inputen återigen

                Kommentar

                • slade
                  • May 2010
                  • 159

                  #9
                  Det är lugnt.

                  Jag hade nog iofs inte delat av på längden. Tror det blir svårt för dem att finna någon ro om de inte har tillgång till den bakre rutan
                  450 L SA
                  80 L SA

                  Kommentar

                  Arbetssätt...