Min nya snygging + frågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gickan_87
    • November 2003
    • 1873

    Min nya snygging + frågor

    Efter mycket velande så bestämde jag mig för att åka till fiskaffären och kolla om paret fortfarande fanns kvar och fråga om dem sålde dem en och en. Men idag var det 3 scalare i karet, en biffig rejäl hane också paret. (Har ju en hona hemma redan)

    Blev kär i den ensamma hanen direkt så det blev han som fick följa med hem

    Tänkte visa bild på honom då jag aldrig sett färgkombinatioen förut. Men antar att han är "koi" tecknad?






    Sedan har jag två frågor

    1. När hanen simmar mot honan så "smäller" han med gällocken(?) så det smackar till rejält.

    2. Hanen putsar bladen på växerna runtomkring och jaga bort övriga invånare, inte kan dem väl förbereda lek redan?
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    hur högt är dit kar? för hans fenor ser inte så utvecklade ut. hoppas du har högre kar än det han gick i innan.


    ang frågorna så tror jag han försöker ta platsen som alfahanne i karet.


    sen vet jag inte om han förbereder för lek eller vad han gör. men det märker du väl snart.

    Kommentar

    • gickan_87
      • November 2003
      • 1873

      #3
      Ja, märkte att hans fenor va lite små. Det han går i nu är 50 cm högt.

      Kommentar

      • ciklidtok
        • March 2005
        • 1466

        #4
        Han är jättefin

        Att han smäller med gällocken är förmodligen ...som hannesc säger....att han vil ta över alfarollen i karet, smällandet är förmodligen en kombination av att han vill "skrämma de andra till lydnad" ...Och även evt. imponera på den ensamma ....möjligen även den som har en partner också......honan, genom att visa att "Kolla på mej, jag är störst , bäst och vackrast"

        50 cm högt är jättebra för en scalare, om de ska utvecklas "riktigt" i fenorna ...
        720L SA-/CA. Övriga
        375L Biotop, skalarer
        275L Malawi
        240L Blandat


        Kommentar

        • gickan_87
          • November 2003
          • 1873

          #5
          Idag har han och hans nya partner lagt ägg på ett av bladen de putsat så fint under gårdagskvällen

          Kommentar

          • DaskeN
            • May 2010
            • 76

            #6
            Det är precis som ni säger. han försöker ta rollen som Alfahane. Sjukt jobbigt när dem är igång så. har haft ett gäng som smackat i 2 veckor nu dem kan inte bestämma sig. Låter dag som natt. tur det finns öronproppar för det låter som fan!

            Om dem lekte direkt så fattade dem förmodligen bra tycke om varandra direkt. eller så var det förändringen som gjorde att dem lekte. krävs så lite.
            540L Tanganyika 250L Malawi.
            160L Malawi Yngel 112L ancistrus yngel
            30L Yngel 20L Yngel

            Kommentar

            Arbetssätt...