Scalrarer käkar alla kilfläcksboror :S

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • icehacker
    • December 2010
    • 1046

    #16
    Urg.. dom va ju inte fina! :S Finns det inga andra finare fiskar man kan ha istællet ? :P
    60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #17
      Ursprungligen postat av ansjo
      Tur inte mina visste om det.
      Ja, det är precis så. Kommer de på att det går att äta andra fiskar, så äter de andra fiskar. Vissa har tur så "polletten" aldrig trillar ned, men det normala är att förr eller senare kommer skalarerna på att de är rovfiskar som i naturen livnär sig just på små tetror.

      Vuxna skalarer kan ta hyfsat stora fiskar, jag hade skalarer som dödade och åt vuxna 3 cm neontetror. De var för stora för att äta hela, så skalarerna bet dem i stycken. Kilfläckar är väl inte mycket större än så heller.

      Förslag på skalar-säker ersättning kunde väl t.ex. vara platy, svärdbärare, eller colombiatetra - de borde alla vara för stora även för vuxna skalarer.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • icehacker
        • December 2010
        • 1046

        #18
        Ursprungligen postat av Animaniac
        Jag tror som sagt inte att de försöker äta dem, utan bara jaga bort dem, så förmodligen kommer även andra stimfiskar att bli jagade, och kanske ihjälstressade.
        Svårt att sæga men jag tycker de se ut som se tittar in sig på en och så simmar efter den och sen bromsar in och biter efter dom. Ser ut som dom førsøker æta, sen kan den ena jaga en till den andra som också førsøker æta efter den.

        Detta samt att antalet sjunkit så dramatiskt får mig att misstænka att de blivit mat :P
        60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

        Kommentar

        • icehacker
          • December 2010
          • 1046

          #19
          Funderar på att strunta i stimfisk och køra några ytfiskar istællet.
          60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #20
            Ursprungligen postat av ansjo
            Sök på Dolkstickstetra....
            ja det är nog det vanligaste namnet, m,en Colombia tetror som azur skriver tror jag också funkar bra.

            Tur inte mina visste om det
            Jag har säkert försökt ett 10-tal gånger under årens lopp med avlånga tetror och de har fått växa upp ihop med skalarerna och ibland har det gått i flera år - men sen en "vacker" dag ramlar poletten ner på dom och då brukar småfiskarna försvinna i tämligen snabb takt
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #21
              Visst är det så med småtetror och skalarer, men jag har haft tur de flesta gångerna med skalarer och tex Kardinaltetror. Däremot ny mindre fisk som släpps i karet brukar ofta bli attackerad, för att kolla om de är ätbara!
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #22
                Ursprungligen postat av ansjo
                Visst är det så med småtetror och skalarer, men jag har haft tur de flesta gångerna med skalarer och tex Kardinaltetror. Däremot ny mindre fisk som släpps i karet brukar ofta bli attackerad, för att kolla om de är ätbara!
                Problemet är att jag gillar skalarer och jag gillar kardinaler och därför har jag gång på gång testat denna kombination och skalarerna är inne på samma som jag - dvs de gillar också kardinaler
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • slade
                  • May 2010
                  • 159

                  #23
                  Ursprungligen postat av icehacker
                  Nja, dom är ganska stora och har haft dom sen november. Scalarerna har jag också haft sen dess, den ena kom som vuxen dessutom så lite konstigt att dombörjar käka dom först nu :S

                  Vad kan man ha för trevlig stimmfisk som monsterna inte äter då tro? :P
                  Norsk flaggtetra kanske.
                  450 L SA
                  80 L SA

                  Kommentar

                  • icehacker
                    • December 2010
                    • 1046

                    #24
                    Efter jag flyttade på Nigritorna så har det inte försvunnit några fler fiskar så antar att scalarerna var oskyldiga
                    60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

                    Kommentar

                    • pikachu

                      • December 2007
                      • 1189

                      #25
                      Diamant tetra som Ansjo tippsade om bör också funka väldigt bra..
                      PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                      Kommentar

                      • Ken Olofsson
                        • November 2006
                        • 8014

                        #26
                        verkar som att höjden på fisken som skall gå ihop med scalarer är viktigare än längden.

                        alla höga tetror jag har haft, ex colombianer, har funkat.

                        långsmala firrar, endlershonor, kardinaler, ancistrusyngel på 3-4 cm, har alla slutat i truten på en skalar,
                        hade en hanne, stor som ett hus vara han, han knep stora firrar, de han inte fick in i truten, bet han sönder
                        i småbitar, och tog dom en efter en.


                        dock...en liten sak som slog mig, Spetsnosskalarer tog inget större än 1 cm, vare sig på längden eller höjden,
                        kanske för att de är lite mindre i truten....

                        .
                        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                        Kommentar

                        Arbetssätt...