Udda antal okej? (skalare)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gickan_87
    • November 2003
    • 1873

    Udda antal okej? (skalare)

    Är det okej att ha 3 skalare i ett 240 l akvarium? eller kommer det bli bråk?
  • pikachu

    • December 2007
    • 1189

    #2
    Så här är det, troligen har du av två olika kön..
    De två som är av samma kön kommer bråka, den ena kommer vinna och den andra kommer bli söndermobbad av paret..
    Men det är inte bra att köpa enbart två stycken för även om de är av olika kön så kan det gå åt pipan, ska man köpa skalarer så ska man köpa några stycken så de har möjlighet att välja lite..
    Helst ska man köpa fem/sex stycken och sedan ta bort de som blir över..

    Hoppas du vart nöjd med svaret..

    MVH// Patrik Hammarlund
    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

    Kommentar

    • icehacker
      • December 2010
      • 1046

      #3
      Dom verkar dö rätt så lätt med, hade 5 men bara tre kvar nu :S
      60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

      Kommentar

      • pikachu

        • December 2007
        • 1189

        #4
        Nja, det beror mest på fall man får tag i dåliga ex eller inte..

        Generellt sätt så är skalarer riktigt tåliga..
        PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          och hur man sköter karet.

          Kommentar

          • pikachu

            • December 2007
            • 1189

            #6
            Jo, men jag tror nog att icehacker vet hur man tar hand om ett akvarium..
            PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              oja. var inte menat direkt mot ice. utan mer generellt. sorry om det uppfattades fel.

              Kommentar

              • putte90
                • July 2010
                • 62

                #8
                försök att få tag i 1 eller 2 stadiga par och sen satsar du på nån lite mindre stimfisk/dvärgciklid. ska du ha 3 eller 5 skalarer så är de alltid nån av dom som råkar illa ut :/

                Kommentar

                • slade
                  • May 2010
                  • 159

                  #9
                  Jag hade 5 scalarer ett bra tag medan de var unga. I samband med att de parade ut dog en så det blev två jämna par kvar. Detta funkar utmärkt. De har ockuperat varsin sida i mitt 450 liters kar. Det är lite smågnabb men inga större bråk. Det ena paret lägger rom med täta mellanrum. I andra sidan av karet saknas lämplig växt att fästa rommen på. Det funkar inte med svärdplantor då mina ancistrus tuggar sönder dem (tror det är de som är bovarna). I ena änden har jag en anubias barteri som rommen läggs på men i andra änden finns ingen passande bredbladig växt i dagsläget. Tips om bredbladiga tåliga växter tas gärna emot. Ursäkta om jag blev lite off topic på slutet och kapade tråden.
                  450 L SA
                  80 L SA

                  Kommentar

                  • icehacker
                    • December 2010
                    • 1046

                    #10
                    Jag hade också tagit emot tips på bredbladiga _tåliga_ växter, hos mig äts nämligen anubias också upp av någon :S
                    60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Växter är inte några "amerikanska ciklider" - håll er till ämnet för kategorin
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • icehacker
                        • December 2010
                        • 1046

                        #12
                        Vi pratar ju amerikanska cikliders favoritväxter för romläggning juhe Kjell :P
                        60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #13
                          Ursprungligen postat av icehacker
                          Vi pratar ju amerikanska cikliders favoritväxter för romläggning juhe Kjell :P
                          Vad jag kan se har inte gickan 87 frågat något om detta. Så starta i så fall en egen tråd om detta
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...