Vild Fjärilsciklid. Könsbestämma denna fisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bass
    • October 2010
    • 379

    Vild Fjärilsciklid. Könsbestämma denna fisk?

    Hej!
    En av mina vilda fjärilar försvann.. de skulle vara ett par.. ingen aning om vart den tog vägen
    Undrar nu om det är en hane eller hona som jag har kvar.

    Kropp och fena säjer mig hane, prickarna i den stora pricken säjer mig hona. Är förvirrad =)
    Nån som kan hjälpa mig?

    Klicka på bilden för större version

Namn: VF_Fjaril.jpg
Visningar: 1
Storlek: 79,0 KB
ID: 2181686
  • pikachu

    • December 2007
    • 1189

    #2
    Skulle nog säga att det är en hane..

    Prova att skaffa en fjäril av varje kön, den fjärilen som den slåss med måste ju vara av samma kön..

    Vilda fjärilar brukar inte vara så bleka eller?
    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      • July 2010
      • 1072

      #3
      Svårt när den är så ljus. Mycket korta främre fenstrålar på ryggfenan (hona), men bukfenorna ser lite längre ut (hane). Om den färgar ut lite mer brukar man kunna se lite rosa på magen hos honan. Sammantaget tror jag hona, men är inte hundra. Vilda fjärilar kan vara rätt bleka, betydligt "slätare" i färgerna än odlade.

      Hilsen,

      /P
      Bara döda fiskar flyta medströms

      Kommentar

      • pikachu

        • December 2007
        • 1189

        #4
        Även på en mycket blek hona ska man kunna se svagt, svagt rosa på buken..

        Grymt starkt utfärgade hanar KAN ha något rosa/lila aktigt på buken, men då ska hanen vara riktigt bra utfärgad.. Så bra utfärgad så att jag har bara sätt det två gånger..

        Därför slår jag nog ett slag för att det är en hane, dock så är jag inte säker på att buken gäller för vilda även om jag tycker att det borde göra det..
        PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          • July 2010
          • 1072

          #5
          Jag är som sagt osäker. Har haft vilda fjärilar, och de var oftast rätt bleka. Stämde inte heller särdeles i det med långa fenstrålar på ryggfenan, men de kan iof ha skadats i transporten. VF är inte alls lika färgranna som odlade, för egen del gick jag på storlek/beteende för att skilja könen åt. Färgteckning var svårt där.
          Bara döda fiskar flyta medströms

          Kommentar

          Arbetssätt...