Se skillnad på könen? (scalare)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gickan_87
    • November 2003
    • 1873

    Se skillnad på könen? (scalare)

    Köpte för några veckor sedan en scalare på 10-12 cm. Går nu i tankar att köpa en eller två till men vill veta vad det är för kön på den här hemma först.

    Visst borde detta vara en hona då hanar ska ha en puckel i pannan?







    (Ignorera de skitiga rutorna )
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det är ingen generalregel med pucklen i pannan, utan man får se på storlek, kroppsform och beteende samt kanske lite erfarenhet så kan det gå att ana sig åt vilket håll det går. Nu är det inget att vara bergis på, det säkraste sättet är att se vid en ev. lek hur könen ligger till.
    Men rent spontant skulle jag säga hona på din fisk.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • gickan_87
      • November 2003
      • 1873

      #3
      Okej, tack för svaret! Den här är ju väldigt lugn men ändå lite bossig mot övriga fiskar ibland. I akvarieaffären har dem vad jag tror ett par i samma storlek som min nuvarande. Där är ena slät och jämntjock medans den andra har en rejäl bulle i pannan och jag upplever den som mer biffig också.

      Frågan är ju om man vågar köpa paret eller om man bara ska köpa den troliga hanen :/

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Köper du paret kommer det troligen att bli gruff, så jag skulle personligen hellre köpa paret och kanske sälja den befintliga skalaren eftersom man inte till 100% kan säga att det är en hona.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • gickan_87
          • November 2003
          • 1873

          #5
          Fast jag har nyligen köpt min nuvarande, känns ju dumt att sälja den på en gång. Men man kanske skulle testa att bara köpa hanen då och hoppas på det bästa.

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Delar de på paret är det en väg att gå...
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • gickan_87
              • November 2003
              • 1873

              #7
              Jamen såklart, tänkte inte på om dem kanske inte vill dela på paret. Annars får jag köpa paret och hoppas på det bästa, finns en hel del gömställen så dem borde inte ta ihäjl varandra på ett dygn eller två. Är så sällan det finns lite större exemplar av scalare här i mitt område också, så blev mer än glad när jag såg dem idag.

              Kommentar

              Arbetssätt...