Bråkande Bågfensciklider (Nannacara anomala) innan lek.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Borillo
    • March 2011
    • 1

Bråkande Bågfensciklider (Nannacara anomala) innan lek.

Hej,
    Jag har ett Bågfensciklidpar där honan angriper hanen ursinnigt. Han får ta mycket stryk. Detta är ett "normalt" beteende efter lek. Nu sker detta innan de lekt. Akvariet är 74l. finns några Borelli och platy, som störfisk. Honan är tjock och mycket troligt redo för lek (hon har begynnande lekdräkt). Honan simmar runt och vaktar inte ett speciellt ställe som brukligt då paret lekt, alltså ej någon lek än. Detta par har lekt tidigare i ett större akvarie, då med andra större fiskar, i.
    Alltså är detta ett konstigt beteende? Verkar inte troligt att detta par kan leka under dessa förhållanden, om hanen får vara kvar kommer han nog snart att stryka med. Honan fick flytta till detta nya akvarie ett par dagar innan hanen. Direkt när hanen kom ner attakerade honan, dock fick hon också några trasiga fenor, i början. Varför reagerar honan som hon gör? Är akvariet för litet? I akvariet finns flera grottor, stora stenar och ställen att gömma sig. Hanen har mycket fina färger och är något större än honan.
  • PatrikMalmo
    • July 2010
    • 1072

Personligen anser jag bågfenciklider vara en av de mest aggro dvärgciklider som finns. "Normalt sett" brukar hannen vara tuff mot honan innan lek, och detta ändras efter lek, precis som du noterat. Jag har haft problem att få dem hålla sams även i burkar på drygt 100 liter, med mycket inredning. Jag vet dock folk som lyckats få till harmoniska par i 50-liters akvarium också - men det är inget jag rekommenderar. Har inga bra tips på hur du kommer tillrätta med beteendet, mer än att flytta dem till en större burk.

Hilsen,

/P
    Bara döda fiskar flyta medströms

Kommentar

Arbetssätt...