Två Kakadua ciklid hanar????

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jesper G
    • March 2011
    • 17

    Två Kakadua ciklid hanar????

    Jag tror det blev en för mycket!

    Jag hade en ensam kakadua ciklid hane. Då jag skulle köpa två honor köpte jag även en hane till, då dom i affären sa att det gick bra, eftersom dom bildar par. Det var två dagar sen. Sedan dess har jag inte sett den nya hanen. Han gömmer sig hela tiden. Idag flytta jag tillfälligt den gamla hanen till en hink. Då kom den nya fram direkt och såg ut att må prima. Men nu en den gamla tillbaka och den nya "försvunnen".

    Min fråga är. Finns det något hopp om att dom kan bli "vänner" och bo i samma kar? Karet e på 112 liter.
    Mitt Akvarie 112Liter
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Tveksamt, den ena hannen kommer troligtvis att bli underlägsen och tyna bort ganska så snart. Jag skulle nog fundera på att gå tillbaka med honom till affären igen...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      från artbeskrivningen
      Om man har mer än en hane krävs ett betydligt större akvarium. Bäst är en mindre grupp med flera honor per hane. De är s.k. haremruvare, vilket innebär att en hane kan leka av flera honor under samma period.
      de är alltså INTE parbildande. och ska man ha två hannar krävs ett rätt stort kar.

      jag skulle bara kört på en hanne.

      Kommentar

      • pikachu

        • December 2007
        • 1189

        #4
        Jag har provat att ha två Apistogramma Hongsloi hanar i samma kar, det karet är på 250l och det gick käpprätt åt skogen..
        Kakaduor är inte så mycket annorlunda, så jag säger som de övriga lämna tillbaka den nya igen..
        De i butiken vet uppenbarligen inte vad de snackar om..

        MVH// Patrik Hammarlund
        PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

        Kommentar

        • Jesper G
          • March 2011
          • 17

          #5
          Jag lämnade tillbaka den "nya" hanen idag, och fick en hona istället. Nu har jag en hane + 3 honor. Verkar vara en bättre kombination.
          Mitt Akvarie 112Liter

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            mm det är det

            Kommentar

            Arbetssätt...