Scalare som har lekt bland Oscar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Boyyo
    • March 2011
    • 32

    Scalare som har lekt bland Oscar

    Skaffade lite nya scalare i förra vecka och så lekte ett par efter någon dag. Ynglen kläcktes för två dagar sedan. När kan man flytta ynglen från karet så att inte våra Oscar äter upp dom? Ska jag flytta med föräldrana till andra karet också, eller bara ynglen?
  • ciklidtok
    • March 2005
    • 1466

    #2
    Har du ett lämpligt akvarium, där det inte är risk att de blir indragen i pumpen, så flytta dem ju förr ju hellre, när de blivit frisimmande....Oscar är glupska, och det är osannolikt att scalarena har en chans att hålla hungriga Oscars borta från ynglen. Du behöver inte flytta med föräldrarna, stressen genom infångandet och flytten kommer sannolikt att göra så scalarena själva tar sina yngel. Men lämna ett gäng i karet med föräldrarna....Lycka till
    720L SA-/CA. Övriga
    375L Biotop, skalarer
    275L Malawi
    240L Blandat


    Kommentar

    • Boyyo
      • March 2011
      • 32

      #3
      Hej tack för ditt svar! Scalarerna klarar ännu att schasa bort oscarna, de biter dem i sidorna o i oscarnas rumpor (till deras förtret..) kom på att scalarerna har nytta av oscarna oxå, de delar på samma lekplats så de stora gibbicepsen blir bortjagade av oscarna, skulle tro att det är tursamt, gibbicepsen hade nog inte tackat nej till lite scalarägg/scalaryngel annars...
      Men undrar ännu om ynglen klarar sig själva så länge de sitter på bladen, de lever ju ännu på gulesäcken, men behöver väl bli putsade av sina föräldrar?? Ska man fånga in dem när de börjar simma med föräldrarna? Hur många dagar gamla är de då?? Konstiga frågor kanske om man är van, men jag är ny på det här..

      Mvh Maria (sambon)

      Kommentar

      • Boyyo
        • March 2011
        • 32

        #4
        Uppdatering..(ingen annan klok mänska som skriver här så då får väl jag...) Min sambo har nu flyttat yngel, mor o far till nytt akvarium, ringde en fiskuppfödare som sa hur vi skull göra. Han sa bla att har man bra föräldrar ska de med till ynglen så att ynglen själva sen blir bra föräldrar. Mor o far är duktiga föräldrar, knappt kommit i karet föränn de sökte upp sina yngel och började pyssla med dem. Lättnad pust!

        Mvh Den kvinnliga sambon..

        Kommentar

        • pikachu

          • December 2007
          • 1189

          #5
          Kan nog vara bra om ni har någon snabb liten fisk som de kan försvara ynglen mot, annars finns risken att de ger sig på varandra istället..
          PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

          Kommentar

          • Boyyo
            • March 2011
            • 32

            #6
            Ok? Det visste jag inte, en el två otocinclus kanske?? Eller har du något annat tips på en snabb snäll fisk? Just nu kan tilläggas är föräldrarna fullt upptagna med att hålla koll på sina små o kikar nu efter andra ställen att sätta ynglen på. (vi har satt in en hög upp o nervänd lerkruka och två svärdsplantor oxå, så de har lite o välja på..)

            Mvh sambon igen..

            Kommentar

            • ciklidtok
              • March 2005
              • 1466

              #7
              Några Otocinklus brukar fungera bra...de tar dessutom normalt inte yngel, men då får föräldrarna ett "hot" att skydda ynglen imot.....När ynglen är frisimmande, så kan du mycket väl flytta tillbaka föräldrarna till stora karet ...Ynglen klarar sej då själv. Mata med artemia eller cyclops....
              720L SA-/CA. Övriga
              375L Biotop, skalarer
              275L Malawi
              240L Blandat


              Kommentar

              • Boyyo
                • March 2011
                • 32

                #8
                Kommer nog låta föräldrarna stanna kvar ett tag till, pappan matar ungarna så fint, han blockar mjuka bitar av foder och spottar ut det nu på det frisimmande ynglen, innan när de satt på bladen tryckte han fast mat mitt ibland dem. Vi har köpt artemia både okläckta ägg och fryst, men äggen vill inte kläckas hur vi än gör och den frysta artemian har väldigt stora bitar, likaså med cyklopsen vi köpte.

                Så just nu får de en blandning av sköldpaddsmat (som är torkat fiskkött) uppblött ciklidfoder och foder för räkor (som i vatten blir som ett fint pulver, som då skalarpappan suger upp från botten och spottar ut till ynglen.

                Mvh sambon..

                Kommentar

                Arbetssätt...