Eldbuk ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Virros
    • January 2010
    • 488

    Eldbuk ?

    Idag så köpte jag ett par eldbuk fiskar, som är ca 4cm stora just nu. Killen i affären sa att det passade bra i mitt akvarie (112l , 80cm bred) men nu när jag kollar här på zoopet så står det att den bör ha minst 250l och akvariet ska vara 120cm bred. Jag skulle ha köpt ett par fjärilsciklid egentligen men jag ville pröva något nytt, så min fråga är ska ja lämna tbx mina eldbuks o byta mot fjärilscikliden ?

    Tack
  • Rooster
    • March 2006
    • 1468

    #2
    Ursprungligen postat av Virros
    Idag så köpte jag ett par eldbuk fiskar, som är ca 4cm stora just nu. Killen i affären sa att det passade bra i mitt akvarie (112l , 80cm bred) men nu när jag kollar här på zoopet så står det att den bör ha minst 250l och akvariet ska vara 120cm bred. Jag skulle ha köpt ett par fjärilsciklid egentligen men jag ville pröva något nytt, så min fråga är ska ja lämna tbx mina eldbuks o byta mot fjärilscikliden ?

    Tack
    Finns lite olika alternativ men du kan köra elbukarna i det karet tills de växt ur det å då flyttar man dem till ett större kar (bra ursäkt för att köpa ett till större kar senare!). Sen kan jag tycka att så länge det är ett "par" dvs en hona å en hane som fungerar bra tillsammans så klarar de sig i ett så litet kar om de inte har allt för mkt konkurrens om bottenytan med andra fiskar.

    Men eg. är karet i längden i minsta laget, sen är inte akvarievolymen allt, utan när det gäller ciklider i regel så är bottenytan det viktigaste, dvs om man har ett väldigt långt, eller brett kar så är det bättre än om karet är stort på höjden (gäller de allra flesta ciklider som är "vanliga" typ).

    Så svaret på min fråga är att nej du behöver inte byta ut dem på ett par år då de troligtvis inte har hunnit bli allt för stora under den tiden.
    Fish for Life!!!

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Ursprungligen postat av Rooster
      Så svaret på min fråga är att nej du behöver inte byta ut dem på ett par år då de troligtvis inte har hunnit bli allt för stora under den tiden.
      Jag håller inte med - ett 112 liters akvarium som är 80 cm långt kommer snabbt att bli för litet för eldbukar - visst går det att ha dem där en kortare tid, kanske upp till ett halvår, men knappast längre.
      Så varför inte istället satsa på fiskar som kommer att funka i ditt akvarium - det finns ju mycket att välja på
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        håller med kjell

        Kommentar

        • Virros
          • January 2010
          • 488

          #5
          Jag tror att jag går imorgon till affären och byter ut dem mot ett par fjärilar.
          En till fråga: Kan man ha ett par fjärilar och nyckelhålsciklid i samma kar?
          Jag har 15 neontetror, 2 sugmalar och eldbuksparet just nu, har inga framtida planer på att köpa nya fiskar, bara fjärilarna och nyckelhålscikliden om det går.
          Tack för svaren

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Fjärilar kan vara lite ömtåligare så jag hade nog satsat på antingen eller
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • vordf
              • May 2010
              • 106

              #7
              Om du vill ha facit så har jag just nu ett eldbukspar i ett inrett 144l (80cm längd)

              Anledningen till att de är där är att de har fått medicinsk behandling och att jag ännu inte flyttat tillbaka dem. De är helt själva i karet och båda är fullvuxna. Hanen attacker honan frenetiskt så fort hon visar sig så hon gömmer sig mestadels. Hanen visar sig bara om honan kommer fram eller om det kommer mat - annars trycker han under en rot.

              Det går inte att ha det så någon längre tid - köp annan fisk eller större akvarium.
              Senast redigerad av vordf; 20 March 2011, 19:52. Anledning: stavning
              460L Amerika

              Kommentar

              • Virros
                • January 2010
                • 488

                #8
                Jag har bestämt mig mig för att byta dem andra fiskarna till ett par nyckelhål. Jag har även kollat på guramis (dvärggurami, honungsgurami) Passar nyckelhålen och guramis bra ihop?

                Kommentar

                Arbetssätt...