scalarer

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Annelund
    • November 2010
    • 138

    scalarer

    Har fått 2 st scalarer som är ca mellan 10-15 cm. Nu undrar jag om jag kan släppa i dom i mitt kar med malawi?
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    nej det ska du absolut inte göra.

    scalarer är lugna fiskar som inte vill ha det för strömt i karet. sen vill du ha rätt lågt ph o mjukt vatten. och sen är de rovdjur dvs köttätare.

    malawi är aktiva och rätt agressiva fiskar. vill ha högt ph o hårt vatten. många av dom är herbivorer dvs äter grönt.

    de vill med andra ord ha helt olika värden på vatten och olika miljöer.

    risken är jättestor att dina scalarer blir fenbitna och ihjälmobbade.

    jag skulle aldrig nånsin släppa ner scalarer och malawi ihop.

    Kommentar

    • Annelund
      • November 2010
      • 138

      #3
      Ok då vet jag. Men går dom ha ihop med Sydamerikanska ciklider?

      Kommentar

      • firren_99
        • September 2009
        • 237

        #4
        Det beror vilka, de går inte med de stora aggressiva cikliderna. Men med ganska små och relativt fredliga går det oftast jättebra.

        Kommentar

        • Annelund
          • November 2010
          • 138

          #5
          Just nu har jag zebraciklider, elfenbensciklider och nyckelhålsciklider i det karet som jag tänkte till scalarerna

          Kommentar

          • firren_99
            • September 2009
            • 237

            #6
            Hmm, jag tycker zebrorna och elfenenscikliderna är lite på gränsen, speciellt om de leker eftersom de då kan försvara yngel/rom ganska aggressivt.
            Här kanske det är best att någon med mer erfarenhet av skalarer, zebror och elfenbensciklider svarar.
            Men nyckelhålsciklider går i alla fall utmärkt =)

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Zebracikliden och "elfenbenscikliden" är samma art, den senare är en vit odlingsform av zebran (har själv ett par med yngel, en vit hane och en randig hona), och den är centralamerikan. Jag skulle inte blanda dem med vare sig scalarer eller nyckelhål. Nyckelhål är en av mina favoritciklider (har ett par så´na också, i ett annat kar såklart), och min uppfattning är att de om de får vara den dominanta arten i ett kar kan de ta för sig, men de har nog inte mycket att sätta emot lekande zebror, om man inte har ett stort kar, med mycket gömställen.

              Har i och för sig haft ett nyckelhålspar som höll en brasiliensishane stången, tills han blev lite för stor för dem.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • mia84
                • December 2010
                • 70

                #8
                Funkar den blandningen bra med dom fiskarna och nyckelhålarna?? Jag hade en ensam zebrahona och hon va enormt elak mot allt! inklusive mitt jack dempsey par (som endå är välldigt agresiva då dom leker heeeela tiden) Jag har ju fått flyttat mina "nycklar" till ett eget kar då dom blir jagade hela tiden.
                Jag har hafft scalarer när jag var yngre, och dom står på sig rätt bra, och kan vara lite ilskna dom med. (kan hända att deras långa fina fenor inte blir så fina efteråt i det karet) Men... om "nycklarna" klarar sig så tycker jag definitift att scalarena bör göra det. (tycker jag iaf)
                http://mizan3.bloggsida.se

                Kommentar

                Arbetssätt...