Antal honor till sajicahane

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jenny_E
    • July 2004
    • 661

    Antal honor till sajicahane

    Har två sajicaciklider, hona och hane (enligt uppgift).
    Hanen är väldigt rolig, flyttar sand mest hela tiden och far runt, jättefin.
    Honan verkar inte riktigt med på noterna utan ser rätt stressad ut när hon ibland blir jagad av hanen.

    Vad jag läst är de parbildande så tanken var bara att ha två. Men borde jag skaffa en till hona i alla fall så hon inte blir stressad?
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Nja, om du har två honor, och den ena bildar par med hanen, så kommer den överblivna honan att bli jagad, de är som sagt parbildande. Har du bara gömställen åt honan, och hon får bra med mat, så blir hon snart lekmogen.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Jenny_E
      • July 2004
      • 661

      #3
      Jodå, det har hon. Tycker dock hon hållt på så här ett tag.
      Om de inte leker är inte hela världen. Visst är det kul men inget måste, men vill inte att hon ska må dåligt.
      Men då låter jag bli att skaffa en till, tack för svaret.

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Blir hon lekmogen, så accepterar hanen henne, och slutar jaga henne. De brukar väl bilda rätt stabila par annars.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • JonasOne
          • December 2010
          • 79

          #5
          Kapar tråden lite grann om det är okej? Dum fråga när jag gör det ändå.

          Men iaf, mina sajicor har lekt några gånger men inget yngel som överlevt längre än att dom varit frisimmande några dagar. Tror dom lekt tre gånger men nu jagar hanen bara min hona och hon ligger mest och trycker i ett hörn och vågar sig knappt fram. Nästan som att hanen "gjort slut". Kommer det att gå över eller hur ska man göra?

          Kommentar

          • pikachu

            • December 2007
            • 1189

            #6
            De erfarenheter jag har av sajicor är att man ska ha två par eller mer, annars blir hanen tillslut till att gå på honan..

            Tror det har att göra med att hannarna är typ fullkomlig proppade med testoseron eller något sådant, så att om de inte har någon att bråka med så går det till slut ut över honan..

            Hände så med mina, hade fyra fiskar i början men den ena hanen ville av någon anledning inte acceptera 'sin' hona så det slutade med att hon blev ihjäl stressad..
            Sedan gick det ett bra tag innan den ensamma hanen blev iväg flyttad, mina två andra sajicor hade hållt ihop under hela den här tiden..
            Tre eller fyra lekar senare så gav sig hanen på honan och jag tror att det var för att inte hade någon fisk att bråka med..

            Så i mina ögon skall sajicorhållas i minst två par och i ett kar på minst 300l..

            MVH// Patrik Hammarlund
            PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

            Kommentar

            Arbetssätt...