scalarer som snart får yngel??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kevin_III
    • April 2010
    • 100

    scalarer som snart får yngel??

    Hej nu när jag kollade i mitt akvarium så såg jag att mina två största scalarer putsar på ett "sjögräsblad" vet inte vad växten heter men de jagar också alla andra fiskar + att min stora "silver-guldiga" scalar har en "knöl" under ni vet de två långa fenorna på magen och den är färgad lite blek röd ungefär och min andra stora scalar som är marmor färgad har bara en liten utstickande "plupp" så vilken skulle kunna vara honan? och är det yngel tid? sedan brukar man kunna få lyckade yngel som överlever eller är det sellan?

    jag ska snart lägga upp en film på youtube efter min andra uppladning är klar om det finns någon här med erfarenhet som skulle kunna svara på minna frågor så uppskattas det hehe

    Mvh Kevin
    Senast redigerad av Kevin_III; 21 February 2011, 16:29.
  • Kevin_III
    • April 2010
    • 100

    #2
    här är en video på dem i min 375 L tank hehe http://www.youtube.com/watch?v=mOOFW7-wzD0

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      ja det är lek på gång. honan är den med det trubbiga röret. hannen har spetsigt. men scalarer är kända för att käka upp sina ägg. så bli inte besviken om de inte fixar det första gången. många scalarer är så hårt avlade att de inte vet hur man ska ta hand om ägg o yngel. de kan behöva ett par gånger för att fatta hur de ska göra. men det är absolut lek på gång

      Kommentar

      • Kevin_III
        • April 2010
        • 100

        #4
        Ursprungligen postat av hannesc
        ja det är lek på gång. honan är den med det trubbiga röret. hannen har spetsigt. men scalarer är kända för att käka upp sina ägg. så bli inte besviken om de inte fixar det första gången. många scalarer är så hårt avlade att de inte vet hur man ska ta hand om ägg o yngel. de kan behöva ett par gånger för att fatta hur de ska göra. men det är absolut lek på gång
        jo, tack för svaret hehe.

        jag sitter o kollar på dem nu och jo de ätterupp ägen just när hon släpper dem på bladet men, det är inte omöjligt att få dem att kunna ta hand om sina ägg o yngel va? alltså om de får ägg flera gånger? och jo är de ett par nu eller? och kommer de göra detta igen? förlåt om det är oklart men skriver utan o tänka hur jag ska ställa upp frågorna så det blir som det blir hehe

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          lugnt

          ja de är ett par o kommer leka igen. men de kan behöva ganska många gånger på sig så ha bara tålamod.

          Kommentar

          • Kevin_III
            • April 2010
            • 100

            #6
            Ursprungligen postat av hannesc
            lugnt

            ja de är ett par o kommer leka igen. men de kan behöva ganska många gånger på sig så ha bara tålamod.
            ok bra, hehe jo jag kan vänta på att de lyckas med ynglen, det är bara det att jag har längtat efter att mina scalarer skulle bilda par så jag är nog lite "överglad" hehe. men tack igen för svaren

            Kommentar

            Arbetssätt...