Hantlar - hona eller hane?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • undervatten
    • April 2010
    • 137

    Hantlar - hona eller hane?

    Undrar om ni kunde hjälpa mig att könsbestämma mina två hantelciklider!

    Den större gula hanteln, ca 15 cm:
    Bild 1
    Bild 2
    Bild 3

    Den mindre hanteln, ca 10 cm:
    Bild 1
    Bild 2

    Nu ser de väldigt tjocka ut på bilderna då de nyss ätit lördagsgodis, räkmix
    10 st med alla olika sorters fiskar.
    Jag kör med såna där pansarlimosiner!
    Tumregel: Man har aldrig för många akvarier
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Hmm, är inte det två olika arter? Den gula är en odlingsform, förmodligen av den "vanliga" hanteln (som hanen på min avatar)? Den på bild två är väl en Heros notatus, prickig hantelciklid?

    Hur som helst, den första gör mig tveksam, den ser kort i kroppen ut, med korta fenor, som brukar betyda hona, men har samtidigt lite prickar på gällocken, som brukar betyda hane. Men jag tror nog det är en hona ändå, dels på grund av kroppsformen, och fenorna, och att den har så lite mönstring på gällocken. Men säker är jag inte, osäker på om honor kan ha prickar på gällocken, de kan ju bli fler när den växer. Den mindre (som jag tror är en notatus) är nog lite liten.
    Senast redigerad av Shepard; 19 February 2011, 13:16.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • undervatten
      • April 2010
      • 137

      #3
      Jo jag tror de är olika arter. Dock har jag dem inte för att odla på dem utan jag har fått dem båda.
      men var dock nyfiken på könen. Den lilla kanske är för liten ja.
      Den gula var även en annan person jag frågade osäker på om det var en hona eller en hane, men även han chansade på en hona.
      Fast när den var mindre fick den namnet Hasse hantel... kanske inte så passande då med andra ord
      Tack för ett utförligt svar och arthjälpen!
      10 st med alla olika sorters fiskar.
      Jag kör med såna där pansarlimosiner!
      Tumregel: Man har aldrig för många akvarier

      Kommentar

      • undervatten
        • April 2010
        • 137

        #4
        Däremot har jag ingen aning om den lilla är en prickig hantel. Är ingen hantelexpert direkt så överlåter det till någon annan att svara på. :P
        10 st med alla olika sorters fiskar.
        Jag kör med såna där pansarlimosiner!
        Tumregel: Man har aldrig för många akvarier

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Tja, skaffa några gula (eller normalfärgade till) och se om du får ett par, så kanske du får döpa om den till Hanna hantel

          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • undervatten
            • April 2010
            • 137

            #6
            haha hanna hantel
            Tack för hjälpen! Ska se om jag kan få tag i några gula, dom hade inne sådana på akvarieaffären förut.

            Men vad har den gula hanteln för latinskt namn?
            10 st med alla olika sorters fiskar.
            Jag kör med såna där pansarlimosiner!
            Tumregel: Man har aldrig för många akvarier

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Tror den gula är samma art som den som brukade kallas Heros severus, men jag har för mig att de är osäkra på om det är korrekt namn. Det är nog hur som helst den arten som är vanligast i handeln. Om du köper fler behöver de ju inte vara gula, det går ju bra med normalfärgade också.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • undervatten
                • April 2010
                • 137

                #8
                Okej jag ska lägga namnen på minnet.
                I och för sig, men jag tycker de gula är snygga!

                Man kanske skulle låta stora gula gå kvar och hitta några kompisar till hon och sen flytta lilla prickiga till ett eget kar och försöka hitta några kompisar till h*n. Är prickig hantel vanliga i handeln?
                10 st med alla olika sorters fiskar.
                Jag kör med såna där pansarlimosiner!
                Tumregel: Man har aldrig för många akvarier

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Ursprungligen postat av undervatten
                  Okej jag ska lägga namnen på minnet.
                  I och för sig, men jag tycker de gula är snygga!

                  Man kanske skulle låta stora gula gå kvar och hitta några kompisar till hon och sen flytta lilla prickiga till ett eget kar och försöka hitta några kompisar till h*n. Är prickig hantel vanliga i handeln?
                  Jovisst, de är ju en färgklick, men som med andra arter så har ju vildformen en naturlig skönhet som odlingsformerna saknar. De normalfärgade blir riktigt snygga när de leker, om jag minns rätt, nästan blåsvarta.

                  Tja, har sett notatus i "min" affär några gånger, han hade väl så´na för nå´t halvår/år se´n, om jag inte missminner mig. Men åker sällan till andra affärer, så jag är osäker på hur vanliga de är rent generellt. Men den "vanliga" är nog vanligast, så att säga
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • DaRe

                    • June 2009
                    • 2227

                    #10
                    Hannar har tydliga prickar/ådringar på gällocken ganska tidigt. Medan honor helt avsaknar detta. Dock vad gäller röd och gul så har även honorna dessa mönster så det kan mycket väl vara en hona. Dock är det väldigt svårt att avgöra även på vuxna exemplar då fenorna är rejält förlängda på båda könen. Utan att ha 2 av olika kön i samma akvarium är det huvudsakligen chansningar för de gula, röda.
                    Checking out...

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      Den gula hanen på min avatar hade rätt mycket röda ådringar på gällocken, medan honan inte hade nå´t så´nt, däremot hade hon rätt röd analfena.
                      Bifogade filer
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • undervatten
                        • April 2010
                        • 137

                        #12
                        Nu när jag jämför dina bilder med min hantel så skulle jag säga att det var en hona, både på kroppsformen och färgen är de mest lika varandra. men det skiljer väl sig från exemplar till exemplar, det är ju så små skillnader mellan könen. Men får väl försöka hitta några polare till gulingen och se vad som händer.
                        Ska in på akvarieaffären till veckan och se vad han har hemma och vad han kan ta hem!
                        Tack för all hjälp!
                        10 st med alla olika sorters fiskar.
                        Jag kör med såna där pansarlimosiner!
                        Tumregel: Man har aldrig för många akvarier

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          #13
                          Så lite
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          Arbetssätt...