Ifrån Lek-par till fiender?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • exight
    • July 2009
    • 167

    Ifrån Lek-par till fiender?

    Tjenare, jag har 2 stycken Oscar ciklider som jag köpte i ganska stor storlek..
    Det var 5-6 fiskar som hade växt upp ihop, och sedan blivit inlämnade till den affär där jag valde ut 2 stycken att ta med mig hem.

    Dessa 2 har sedan i somras när de inhandlades varit fredliga mot de andra fiskarna, men framför allt mot varann.. Vågar inte påstå att de blev ett bundet-par, men de har alltid hållit ihop och simmat omkring tillsammans..

    Kring jul så la mina Oscar fiskar ägg, som visserligen blev uppätna utav andra fiskar på 2-3 dygn..
    I januari, dvs en månad senare la dom en ny kull.. Och allting var frid och fröjd..

    Men efter att andra kullen blivit uppäten så har mina Oscar inte varit sig lika.
    Det är ju inte helt ovanligt att denna vackra fisk låser käftarna mot varann.. Men det här är mer än så.
    Man kan flera gånger per dag skåda hur de 2 bjässarna låser käftarna, och försöker den andra ge upp genom att vika av, så hänger den andra på och hugger mot hjälar, ögon och "kind"..

    Efter "slagsmålet".. Åker fiskarna till sitt "revir" där de tidigare lagt båda sina kullar, och ligger helt fredligt brevid varann för ett par minuter.. Innan någon blir irriterad och jagar bort den andra..

    Än så länge har inte någon utav fiskarna fått några större skador, jag har sett lite "blås-liknande" sår kring mun, lite skrapsår vid nos och "kinden"..

    Men varför har mina fiskar som tidigare varit så fredliga och snälla emot varann börjat bete sig så här?

    Lite gnabb som det oftast kan vara ibland mellan 2 Oscar har det så klart varit tidigare..
    Men inte dagligen, och inte så här brutalt..

    Så som sagt, varför har dom blivit så argsinta?!
    Tidigare: 120L Malawi
    Tidigare: 275L Mix
    Tidigare: 540L Mix
    Nu: 275L Amerikanska Ciklider
  • CuRSeD
    • April 2009
    • 186

    #2
    kan ju vara så att de är två honor och att de kom på att dynamiken inte gick ihop när det var dags för lek och därför vill jaga bort varann.

    Kommentar

    • J.Milton
      • January 2010
      • 674

      #3
      Ursprungligen postat av exight
      T

      Kring jul så la mina Oscar fiskar ägg, som visserligen blev uppätna utav andra fiskar på 2-3 dygn..
      I januari, dvs en månad senare la dom en ny kull.. Och allting var frid och fröjd..
      Lär väl inte vara 2 honor då?
      240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
      Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
      Blogg+Galleri

      Kommentar

      Arbetssätt...