Projekt Amatitlan, Guatemala

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikMalmo
    • July 2010
    • 1072

    #31
    Låter vettigt med jordbävningssäkringen, trist att det ger lite merarbete bara. Grunden blir väl ändå att betongplattan måste vara rackarns bra gjuten?

    Kul info om tänket kring inventering/genetik/avel/utsättning. Jag har dålig koll på genetik så där har jag inget att bidra med. Finns iaf en del bra info i Rainbowfishes (A. Tappin), med referenser i texten. Boken går att ladda ned gratis här:

    A website dedicated to Rainbowfishes of Australia and New Guinea


    Vore kul att kika över, oavsett electrofishing och sjöjungfrur...

    Hilsen,

    /P
    Senast redigerad av PatrikMalmo; 23 February 2011, 07:14.
    Bara döda fiskar flyta medströms

    Kommentar

    • bossep
      • March 2010
      • 4447

      #32
      Ursprungligen postat av PatrikMalmo
      Låter vettigt med jordbävningssäkringen, trist att det ger lite merarbete bara. Grunden blir väl ändå att betongplattan måste vara rackarns bra gjuten?

      Kul info om tänket kring inventering/genetik/avel/utsättning. Jag har dålig koll på genetik så där har jag inget att bidra med. Finns iaf en del bra info i Rainbowfishes (A. Tappin), med referenser i texten. Boken går att ladda ned gratis här:

      A website dedicated to Rainbowfishes of Australia and New Guinea


      Vore kul att kika över, oavsett electrofishing och sjöjungfrur...

      Hilsen,

      /P
      Ja det där med jordbävningssäkring är en huvudvärk. Troligtvis få vi gjuta en platta ovanpå den befintliga. Problemet är att utrymmet är lite litet. Jag har räknat lite på hur mycket vatten jag behöver och om jag skall odla låt oss säga 3-4 arter och få ordning på generna måste jag ha fler avelspar.


      Kanske jag skall göra som du var inne på att ha avelsparen i cement tankarna och dra upp yngel i akvarier i stället? Känns inte helt säkert då det är svårt att hålla koll på lek och sjukdomar uppifrån!


      Vad tror du om det här i så fall? Sätta upp 3 st karantänsburkar på 120X60X60 och 6 st yngleburkar med samma mått. Eventuellt göra dubbelt så många 60 kuber eller en blandning. Det får jag in på den yta jag har just nu.
      Sedan kör jag avelsdjuren i de 3 cement tankarna med 4 – 5000 l. Den stora kanske man skall ha som ett mellansteg för blandad fisk som skall planteras ut.


      Jag behöver 5 – 10 ggr så stort för att det skall funka men detta kan vara en början. Inte minst för att få fram mer pengar!


      Boken är under nedladdning. Skall bli intressant att läsa!

      Det vore skitkul om du kunde komma hit! Både för electrofishing, sjöjungfrur och annat!
      “You can’t see the future if you don't know the history.”
      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

      Kommentar

      • bossep
        • March 2010
        • 4447

        #33
        I dag var firren från sjön framme med bredsida så knäppte ett par taskiga kort utan blixt.


        Man kan tydligt se skadorna på gällock, etc. I dag var första dagen han käkade. Han struntar i räk och fiskbitar det var tydligen mer smakligt med Hyalella azteca som jagads i växtrufsen.


        Han har stått i växterna sedan han kom hit så jag har bara sätt fenor som rör sig så har inte sätt vad det kan vara för filur. Jag gissar på Amphilophus macracanthus. Idéer?
        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_6265.jpg
Visningar: 1
Storlek: 189,3 KB
ID: 2131848
        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_6270.jpg
Visningar: 1
Storlek: 225,3 KB
ID: 2131849
        “You can’t see the future if you don't know the history.”
        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          • July 2010
          • 1072

          #34
          Mjo, det behövs nog ett bra gäng avelspar för att hålla koll på genetiken. Något man gärna glömmer är den där extraburken också, där "väntefirrarna" och de överblivna kan få gå. Med de firrar du tänker köra behövs det nog lite plats där, dels temperament och dels size på dem.

          Jag gillar upplägget jag nämnt tidigare, tre rader eller tre saker att hålla rätt på - avelspar i mitten, i "medelstora" akvarium. Mindre burkar ovanpå, för ynglens första uppväxt och sedan cementtankarna för tillväxten. Tror du använder utrymmet bra på det sättet. Undrar om du behöver så höga karantäns/odlingskar/yngelkar? Till zebrorna borde 30-40 högt räcka bra, bottenarean är viktigare än vattenvolymen. Yngelburkarna hade jag definitivt minskat höjden/storleken på, att blanda kullar brukar inte gå så bra. Eller iaf klura till ordentligt kring avdelare. En balja på 120x60x30 kan ordnas till 3-4 fack. Ska du köra centralfilter kan avdelare vara en fördel, blir mindre borrande/rör då. Busenkel avdelare är filtermatta. Behöver vara rätt fin för små yngel, de går gärna igenom den grovporiga.

          Funderar på om det kanske vore vettigast att satsa på bara en eller max två arter i början? Har klurat till och från på "odlingskedjor", dvs hur mycket utrymme man behöver för att odla en enda art i lite större utsträckning. Med den plats du har så räcker det till en art... ffa som du vill hålla koll på genetiken. Vet inte om det är en för- eller nackdel att t ex fokusera på en art, få till den verkligt bra, visa upp det och säga "ge mig mer stålars!!"?

          Får klura lite på resa tror jag, du verkar ha kul därborta!!

          Hmm, känns som om vi aldrig får prata klart, men det ska vi nog vara glada för!! *s*

          Hilsen,

          /P
          Bara döda fiskar flyta medströms

          Kommentar

          • bossep
            • March 2010
            • 4447

            #35
            Ursprungligen postat av PatrikMalmo
            Mjo, det behövs nog ett bra gäng avelspar för att hålla koll på genetiken. Något man gärna glömmer är den där extraburken också, där "väntefirrarna" och de överblivna kan få gå. Med de firrar du tänker köra behövs det nog lite plats där, dels temperament och dels size på dem.

            Jag gillar upplägget jag nämnt tidigare, tre rader eller tre saker att hålla rätt på - avelspar i mitten, i "medelstora" akvarium. Mindre burkar ovanpå, för ynglens första uppväxt och sedan cementtankarna för tillväxten. Tror du använder utrymmet bra på det sättet. Undrar om du behöver så höga karantäns/odlingskar/yngelkar? Till zebrorna borde 30-40 högt räcka bra, bottenarean är viktigare än vattenvolymen. Yngelburkarna hade jag definitivt minskat höjden/storleken på, att blanda kullar brukar inte gå så bra. Eller iaf klura till ordentligt kring avdelare. En balja på 120x60x30 kan ordnas till 3-4 fack. Ska du köra centralfilter kan avdelare vara en fördel, blir mindre borrande/rör då. Busenkel avdelare är filtermatta. Behöver vara rätt fin för små yngel, de går gärna igenom den grovporiga.

            Funderar på om det kanske vore vettigast att satsa på bara en eller max två arter i början? Har klurat till och från på "odlingskedjor", dvs hur mycket utrymme man behöver för att odla en enda art i lite större utsträckning. Med den plats du har så räcker det till en art... ffa som du vill hålla koll på genetiken. Vet inte om det är en för- eller nackdel att t ex fokusera på en art, få till den verkligt bra, visa upp det och säga "ge mig mer stålars!!"?

            Får klura lite på resa tror jag, du verkar ha kul därborta!!

            Hmm, känns som om vi aldrig får prata klart, men det ska vi nog vara glada för!! *s*

            Hilsen,

            /P
            Det är inte klokt vad vi tänker lika i det är också!

            Orsaken till att jag vill ha 60 höga burkar är att jag borde kunna köra utan täckglas men hålla fritt från fisk på golvet. Jag hade tänks ha ungefär 50 cm med vatten och 10 cm ovanför med hoppsarger runt.
            Yngelburkar körde jag oftast förr med riktigt lågt vatten och ökade efterhand men 60 är nog att ta i som du säger 60X60X30 eller 40 borde funka där. Då får jag bra yta. Jag vill inte ha mycket mindre då det blir för känsligt. Jag har också funderat på att dela av med filtermatta men jag tror det blir bättre ur stabilitets synpunkt att köra hela burkar och sedan armaflex eller liknande mellan. Det skall klara vibrationer och skakningar bättre! Jag borde också kunna gå ned rejält i glas tjocklek!
            Du har alldeles rätt med antalet arter. Det får bli max 2. A macracanthus och kanske Vieja Guttulata.
            Jag lär ha händerna fulla med dessa två då de troligtvis blir rätt aggressiva i ett akvarium.
            Miljonfrågan är räcker 120X60X60(50) för dessa?
            Zebror SKALL jag ha! Detta är mina absoluta favoriter men jag tror jag får prioritera de andra. Kanske man skall sätta upp en display burk med zebror och något annat lämpligt. AMSA, den organisation jag jobbar med har ett omfattande utbildnings program för skolbarn och det vore smart att kunna visa ungarna yngelvård, etc. Svårt att slå zebror där!

            Den där extraburken är något jag alltid har med I tanken. Det har blivit ett antal plastbaljor under åren!
            Jag måste han en eller fler karantänsburkar och dessa får nog ha dubbelfunktion. Har faktiskt funderat på en rejäl sump i sjön också!

            Resa, det vore skitkul vi får planera detta!
            “You can’t see the future if you don't know the history.”
            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

            Kommentar

            • icehacker
              • December 2010
              • 1046

              #36
              Ser fram emot bilder på alla roliga fiskar som ni får in :P:P
              60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                • July 2010
                • 1072

                #37
                Oki, då är jag med på måtten. Upp till ett par cm brukar iaf inte ciklidyngel hoppa särdeles och det brukar också vara tillräckligt många för att aggressionerna ska spridas (ingen blir jagad på allvar). Om du limmar burkarna själv kan du köra kortsidor/baksida högre än fronten och så trixa ihop en hoppsarg som är enkel att plocka bort. Underlättar jobb i burken.

                Svårt att säga om burkarna räcker till för de firrar du ska ha. Kolla med CA-fantasterna på ciklid.se, de har säkerligen en del tips. Med rätt inredning kan man komma långt, men jag är alldeles för dålig på CA. En fantastisk butik i Tyskland (Hobbyzoo Tillman) har mycket CA, har sett en del slug inredning där. De körde t ex tre par verkliga bufflar i ett kar på ca 375 liter - alla paren hade yngelsvärmar och ingen var trasig i fenorna!! I ett annat kar fanns en slug revirgräns - en stor platt sten mitt i burken. Sand på sidorna om den. Stenen var aptrist för cikliderna, de gillar ju att gräva, så de hade snyggt delat upp karet på hälften. Ren glasbotten har samma funktion. Har också "tjuvlyssnat" på samtal om vikten av rätt storlek på grottor - om de är tillräckligt små så att bara honan kommer in är det ett plus. Om det går åt helsike är det nog även slugt att ha förberett någon form av avdelare. Körde med nät till mina Channor när de rök ihop på allvar. Med nätet fick de vänja sig vid lukt/syn ett tag, funkade ok. En självklarhet kanske, men extremt välmatad hona brukar också ge mindre trubbel. En hel del större ciklider accepterar inte att "jag har ont i huvudet i kväll, älskling..."

                Självklart, en sump i sjön... *s* ...där finns plats!! Trist med sjukdomsrisken bara.

                Mm, vi stämmer av lite med resa när vi förhoppningsvis ses i Sverige snart - jobbar på att komma loss till alla kul möten nu på vårkanten.

                Hilsen,

                /P
                Bara döda fiskar flyta medströms

                Kommentar

                • bossep
                  • March 2010
                  • 4447

                  #38
                  Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                  Oki, då är jag med på måtten. Upp till ett par cm brukar iaf inte ciklidyngel hoppa särdeles och det brukar också vara tillräckligt många för att aggressionerna ska spridas (ingen blir jagad på allvar). Om du limmar burkarna själv kan du köra kortsidor/baksida högre än fronten och så trixa ihop en hoppsarg som är enkel att plocka bort. Underlättar jobb i burken.
                  Smart idé att dra upp sidorna och bakrutan! Varför har inte JAG tänkt på det?
                  Då kan jag sätta en lucka eller nått på dessa som går lätt at ta bort eller vika upp vid matning, etc!
                  Jag vet inte om jag skall limma själv eller beställa burkar. Jag tror jag skall fixa ett större akvarium enligt min display akvarium idé då kan jag se hur de limmar. Jag vill även testa bottenglas borrning. Är lite skraj för sprickor då glasmästaren här kanske inte är så van. Skall se vad en burk på 240X70(80)X60(70) kan gå på. Jag vill ha ordentlig brädd (djup) på den men tror att det kan bli svårt att komma åt med mer än 70, då jag vill ha burken i stå ögon höjd. Jag vill inte att det tippar om det ruskar lite i backen…


                  Svårt att säga om burkarna räcker till för de firrar du ska ha. Kolla med CA-fantasterna på ciklid.se, de har säkerligen en del tips. Med rätt inredning kan man komma långt, men jag är alldeles för dålig på CA. En fantastisk butik i Tyskland (Hobbyzoo Tillman) har mycket CA, har sett en del slug inredning där. De körde t ex tre par verkliga bufflar i ett kar på ca 375 liter - alla paren hade yngelsvärmar och ingen var trasig i fenorna!! I ett annat kar fanns en slug revirgräns - en stor platt sten mitt i burken. Sand på sidorna om den. Stenen var aptrist för cikliderna, de gillar ju att gräva, så de hade snyggt delat upp karet på hälften. Ren glasbotten har samma funktion. Har också "tjuvlyssnat" på samtal om vikten av rätt storlek på grottor - om de är tillräckligt små så att bara honan kommer in är det ett plus. Om det går åt helsike är det nog även slugt att ha förberett någon form av avdelare. Körde med nät till mina Channor när de rök ihop på allvar. Med nätet fick de vänja sig vid lukt/syn ett tag, funkade ok. En självklarhet kanske, men extremt välmatad hona brukar också ge mindre trubbel. En hel del större ciklider accepterar inte att "jag har ont i huvudet i kväll, älskling..."
                  Med CA kan man räkna med problem ”newer a dull moment” det ingår liksom i konceptet!
                  Jag tror också att man kommer långt med inredning, avdelare och sådant. Som du säger ont i huvudet problemet kan vara seriöst (skall inte säga vad jag tänker, men jag har viss förståelse för fisken)!
                  Skall kolla med CA träskfolket. Men de tycks bara vara inne på tetror just nu! Sådana som man har som agn när man fiskar jaggor! Ack ja.
                  Grottor är bra men vis av erfarenheten blir det nog plaströrs stumpar. En stor ciklid kan välta rätt stora stenar när han skall ha tag på en hona som gömt sig!

                  Självklart, en sump i sjön... *s* ...där finns plats!! Trist med sjukdomsrisken bara.
                  Vi får se hur det går med vattenhyacinterna. Där dessa finns är vattnet bra!

                  Mm, vi stämmer av lite med resa när vi förhoppningsvis ses i Sverige snart - jobbar på att komma loss till alla kul möten nu på vårkanten.
                  Jag hoppas kunna vara i Sverige i et par månader i år. Det blir lite vacuum här så skall passa på att njuta av regn och mygg! Det kanske är tur att det är en bit mellan Eskilstuna och Malmö! Annars kunde det kanske bli riktiga stolleprov! Vi får töja om resor osv. när vi ses!
                  “You can’t see the future if you don't know the history.”
                  "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                  Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                  Kommentar

                  Arbetssätt...