Ivanacara akodeta

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    Ivanacara akodeta

    Läste nyss en intressant artikel om denna fisk, där det stod om en hane som sakta tog sig närmare och närmare ett yngelvårdande par, men inte för att äta ynglen, utan till slut var han integrerad i familjen, och hjälpte till med yngelvården. Låter spännande, nå´n som har denna ciklid, och har sett nå´t liknande? Finns den ens att få tag i här?
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    #2
    Vet att några här på forumet har dessa, de är mycket fina

    Hoppas att de tittar in i tråden så att du kan få mer info.
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Ursprungligen postat av PiaJo
      Vet att några här på forumet har dessa, de är mycket fina

      Hoppas att de tittar in i tråden så att du kan få mer info.
      Ja, om jag inte missminner mig, så är det väl en så´n nå´n av medlemmarna här har på sin avatar? Ser ut som en så´n i alla fall.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        #4
        Japp, Mats B har en sån i sin avatar.
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Ursprungligen postat av PiaJo
          Japp, Mats B har en sån i sin avatar.
          Har sett den innan, och tänkt att den ser häftig ut
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            #6
            Har sett adoketan i verkligheten, de är riktigt fina
            De står på min vill-ha lista.
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Ja, läste nyss om den i en tidning, och blev intresserad
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                #8
                Japp, jag har adoketa-pojken som avatar!
                Jag har inte sett denna ciklid i några affärer här i sverige, men det finns en hel del exemplar att hitta längre ner i europa. Jag och Ansjo köpte varsit par i tyskland i höstas.
                Den har ett annorlunda beteende med underliga "huvud"-ställningar, där framför allt hanen i sin uppvaktning ställer sig helt lodrätt och växlar färg snabbt - mycket intressant att titta på. De fäller gärna ihop fenorna, ungefär som Julidochromisarterna i Tanganyika gör - alltså ett krypande rörelsemönster som ser lite annorlunda ut.

                På första filmen, mot slutet, kan man se hanen göra en sån där huvud-dip. Det är i inledningsstadiet till leken - man kan se honan som lägger några provägg, (som de först äter upp), men sedan kommer leken igång! I andra filmen ser vi själva leken
                Till hösten när vi åker till tyskland skall jag kolla om jag kan få tag på några fler exemplar. Det vore kul att höra om någon annan på zoopet har denna ciklid!

                Edit; jag läste i någon tråd att Marnat hade sett något par av adoketa i stockholm, tror jag det var... Hade jag bott i storstan skulle jag klippt dessa direkt!



                Senast redigerad av Mats Bryzell; 31 January 2011, 08:27.

                Kommentar

                • DaRe

                  • June 2009
                  • 2227

                  #9
                  Akvarielagret har!
                  Checking out...

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    #10
                    Ursprungligen postat av Dre
                    Akvarielagret har!

                    Som sagt, synd att man inte bor i storstan... hade bara tagit tricken dit och handlat!
                    Det var denna affären som Marnat snackade om.

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Som sagt, synd att man inte bor i storstan... hade bara tagit tricken dit och handlat!
                      Det var denna affären som Marnat snackade om.
                      Föd upp ett gäng, och sprid i affärerna häromkring, gärna Trop då
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        #12
                        Ursprungligen postat av Micke_A
                        Föd upp ett gäng, och sprid i affärerna häromkring, gärna Trop då
                        Visst, skall se vad man kan hitta på!
                        Fasen, kollade priset i den där affären - rena Discuspriserna ju!
                        Jag betalade iofs 800:- för mitt par - och så såg jag att Kaj P. hade hittat dom för runt 400:- paret i tyskland nu... så snart kanske man kan etablera en liten "stock".
                        Nåväl, åker jag till storstan vid tillfälle och de finns kvar där i affären, så klipper jag ett gäng - annars inväta tysklandsresan i höst, och fylla på förråden.

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #13
                          Även jag har ett par gående i mitt ena kar, som Mats ska få vara fodervärd åt då jag sålt karet de går i.
                          De gick att hitta på mässan i Hannover, Tyskland för 60 euro, lite mindre i storlek än de vi köpte i Duisburg i höstas men ändå.
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            #14
                            Ursprungligen postat av ansjo
                            Även jag har ett par gående i mitt ena kar, som Mats ska få vara fodervärd åt då jag sålt karet de går i.
                            De gick att hitta på mässan i Hannover, Tyskland för 60 euro, lite mindre i storlek än de vi köpte i Duisburg i höstas men ändå.
                            Nu hajar du vilket fokus jag kommer att ha på tysklandsresan i höst, va?

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #15
                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Nu hajar du vilket fokus jag kommer att ha på tysklandsresan i höst, va?
                              Och det är ju där vi hittar gobitarna

                              Fast just adoketa har ju faktiskt även då och då under senare år sålts i Sverige även om den fortfarande är mycket ovanlig och dyr
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...