ciklidoskuld!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • roosterboy
    • September 2010
    • 1094

    ciklidoskuld!

    Yes, jag ska ta min ciklidoskuld. Likt en nervöst trevande 14 åring på fest med tjejen han gillar, tänker jag nu ta steget.
    Får hem ett 200liters nästa torsdag, vilket ett tag får hålla:
    22 neontetror
    2 ancistrus + 1 yngel
    6 leo-corys
    4 SAE

    men jag är sjukt sugen på någon dvärgciklid.
    Ge mig tips!
    Något som är hyffsat långlivat och inte alltför revirhävdande.
    Är lite sugen på agassizii men är sjukt tveksam på vilken av alla sorter man kan ha.
    Gillar verkligen alla apor men även palettcikliden är riktigt lockande!
    Sen måste de ju givetvis även kunna hållas i ett såpass litet kar som 200liter utan att må dåligt.
    All we are, we are.
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    tycker du ska köra större ciklider än dvärgciklider. typ multispinosa eller kanske blå ciklid.

    Kommentar

    • Auratusen
      • March 2010
      • 874

      #3
      Jag kör jaguarciklider (parachromis managuensis) i 310 l. Riktigt fräna. Nog en av de fränaste cikliderna jag har haft (hör förut kört SA, Västafrikanska, Malawi, Tanganyika och Viktoria). Blir dock sotra 50 cm som max. Så du får byta upp dig efter ett tag.

      Kommentar

      • roosterboy
        • September 2010
        • 1094

        #4
        men som sagt så är det bara 200 liter, så nästan alla ciklider går väl bort? :P sen så blev jag varnad av någon gentleman att större ciklider skulle äta upp mina neontetror utan att blinka :P
        All we are, we are.

        Kommentar

        • roosterboy
          • September 2010
          • 1094

          #5
          nyckelhål verkar vara rätt charmiga varelser, något att rekommendera? :>
          All we are, we are.

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Finns gott om ciklider du kan ha i 200-liter. Nyckelhålsciklid och boliviansk fjäril t.ex. Har du neoner så bör du dock undvika stormunnade arter. Blå ciklid är en trevlig och ganska fredlig art, men när den blir större så ryker nog neontetrorna.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • roosterboy
              • September 2010
              • 1094

              #7
              hur är nyckelhål då?
              Är de relativt lugna?
              Sen är jag även rätt förtjust i kurvciklider. Älskar verkligen formen på dom.
              All we are, we are.

              Kommentar

              • kaj.p
                • June 2002
                • 2952

                #8
                Kurvciklid går fint med.
                Nordiska Diskus Sällskapet
                Hallandsakvaristerna
                BAK Gcg Maf NCS

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Ursprungligen postat av roosterboy
                  hur är nyckelhål då?
                  Är de relativt lugna?
                  Sen är jag även rätt förtjust i kurvciklider. Älskar verkligen formen på dom.
                  Nyckelhål är rätt lugna, och har små munnar för att vara såpass stora (ca 15 cm som vuxna). Kurvciklider är fina, men nuförtiden är det nog lättare att få tag i dess släkting Laetacara dorsiger, som ser ungefär likadan ut, men är rödbrunaktig, och lite knubbigare i kroppen.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • roosterboy
                    • September 2010
                    • 1094

                    #10
                    får kolla upp det!
                    Ska ner till DM och Rilo nån dag i veckan och köpa in lite rötter med mera. Ska ta och studera diverse ciklider och se lite vilka sorter jag gillar "irl" så att säga.
                    Får skriva ner dom här och se vad zoopetgiganterna rekommenderar!
                    Känns lite smått spännande ändå, rubba standarden och testa något nytt :>
                    All we are, we are.

                    Kommentar

                    • roosterboy
                      • September 2010
                      • 1094

                      #11
                      detta akvariet är det förövrigt.
                      tyckte det var ett riktigt bra pris, blev inte sämre när jag insåg att hon bodde ungefär 3 minuter ifrån mig :P
                      All we are, we are.

                      Kommentar

                      • Vimsa
                        • November 2008
                        • 768

                        #12
                        Jag har 7 st Nyckelhål på ca 6 cm, väntar helt enkelt på att de ska para ut sig. De är väldigt lugna och snälla, men också extremt rädda och känsliga, speciellt två av dem. Går man lugnt in genom vardagsrumsdörren 6 meter från akvariet så försvinner alla på en halv sekund och om man - ännu värre - stampar fram till akvariet (om man smyger går det bra dock) kan de bli så rädda att de simmar in i rutorna med en smäll. Mina är också väldigt känsliga och har ganska lätt för att må dåligt, även om de egentligen aldrig har varit nära att dö. Så de är alltså väldigt stresskänsliga. Jag har haft dem i ett år utan att de visat några lektendenser heller. Jag har hört av andra att de är lättskrämda och ganska stresskänsliga, men inte så här pass mycket, så det är nog till en viss del mina individer som är ovanligt rädda av sig. Fina fiskar är det ändå.

                        Kommentar

                        • roosterboy
                          • September 2010
                          • 1094

                          #13
                          oj, lät ju mindre bra O_O
                          All we are, we are.

                          Kommentar

                          • bossep
                            • March 2010
                            • 4447

                            #14
                            Jag skulle ta en titt på Flaggciklid http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=192&SOK=1 och som du varit inne på Nyckelhål. Båda är enligt mitt tycke underestimerade. Visst kan de vara lite skygga men i ett välinrett akvarium med rötter stenar och framför allt växter borde det fungera fint.
                            “You can’t see the future if you don't know the history.”
                            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                            Kommentar

                            • bossep
                              • March 2010
                              • 4447

                              #15
                              Ursprungligen postat av Vimsa
                              Jag har 7 st Nyckelhål på ca 6 cm, väntar helt enkelt på att de ska para ut sig. De är väldigt lugna och snälla, men också extremt rädda och känsliga, speciellt två av dem. Går man lugnt in genom vardagsrumsdörren 6 meter från akvariet så försvinner alla på en halv sekund och om man - ännu värre - stampar fram till akvariet (om man smyger går det bra dock) kan de bli så rädda att de simmar in i rutorna med en smäll. Mina är också väldigt känsliga och har ganska lätt för att må dåligt, även om de egentligen aldrig har varit nära att dö. Så de är alltså väldigt stresskänsliga. Jag har haft dem i ett år utan att de visat några lektendenser heller. Jag har hört av andra att de är lättskrämda och ganska stresskänsliga, men inte så här pass mycket, så det är nog till en viss del mina individer som är ovanligt rädda av sig. Fina fiskar är det ändå.
                              Kan du lägga upp en bild på ditt akvarium? Jag misstänker att du har för lite växter eller annat annat som ger trygghet. Exempelvis Pistia på ytan brukar fungera.
                              “You can’t see the future if you don't know the history.”
                              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                              Kommentar

                              Arbetssätt...