Nu leker fjärilarna, vad tänka på?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bass
    • October 2010
    • 379

    Nu leker fjärilarna, vad tänka på?

    Tja
    Flyttade mina fjärilsciklider till 60l då malarna tog deras första ägg. Nu har de satt igång igen. Grävt en grop och kör ritualdansen misstänker ägg ikväll el imorgon.
    Vad kan jag göra för att påverka åt ett lyckat håll?
  • pikachu

    • December 2007
    • 1189

    #2
    Inte så mycket egentligen, om de går själva så kan du ju alltid sätta i en fisk som håller sig uppe vid ytan eller är snabb så att de inte riskerar att ge sig på varandra för att de inte få ge utlopp för sin vaktar instinkt. :P
    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

    Kommentar

    • Bass
      • October 2010
      • 379

      #3
      Tja & tack!
      De har en äppelsnigel i karet.. Funderade på att ta bort den då den gärna tar en vända i karet och honan blir galen men orkar inte putta ur honom. Låta den va kvar?

      Annars vet jag inte.. En tetra? Men de gillar rom.

      Kommentar

      • Bass
        • October 2010
        • 379

        #4
        Nehepp.. blev inga ägg?? Va 100% säker då de höll på i två dagar och körde sin grej.
        Honan är blek som tusan nu men lika tjock om magen som tidigare. Kanske kommer igång igen?

        Kommentar

        • pikachu

          • December 2007
          • 1189

          #5
          Kan du visa mig en bild på dina fjärilar, det kan finnas en risk att det är två honor eller att en av dina fjärilar har blivit sjuk.

          Som 'stryk fisk' skulle du kunna ha typ en-tre zebrafiskar eller bilbuks fiskar. Fördelen med bilbuks fiskarna skulle vara att de inte äns skulle försöka äta yngeln.
          PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

          Kommentar

          • Bass
            • October 2010
            • 379

            #6
            Har svårt att tro att det skulle vara två honor. De har befrukat äggen tidigare i stora karet men då tog malen dom under dygn 2.
            En tanke är att hanen kanske tröttar ut henne. Han försöker fortfarande trigga henne verkar det som, jagar och spänner upp sig, hon flyr mest som hon gjorde i början innan hon gav sig in i leken. Men det kanske är så jämt =P

            Från lite tidigare idag
            Klicka på bilden för större version

Namn: f1.JPG
Visningar: 1
Storlek: 243,9 KB
ID: 2131104

            En stund senare så började honan bli riktigt blek
            Klicka på bilden för större version

Namn: f2.JPG
Visningar: 1
Storlek: 265,7 KB
ID: 2131105

            Och så blekare.. undrar om man inte ser skuggan av rom i magen?
            Klicka på bilden för större version

Namn: f3.jpg
Visningar: 1
Storlek: 326,3 KB
ID: 2131106

            Här är en videosnutt från förra leken.
            Senast redigerad av Bass; 25 January 2011, 22:35.

            Kommentar

            • pikachu

              • December 2007
              • 1189

              #7
              En sak som jag har tycker mig ha märkt är att man ska (precis som med alla andra cikliar) aldrig köpa enbart ett par utan en mindre grupp så att de får välja partner själva.
              Jag antar att du bara köpte ditt par, om så är fallet kan du alltid prova att köpa en eller två fjärilar till och möblera om samtidigt så att dina fjärilar får chansen att para ut på riktigt.
              PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

              Kommentar

              • Bass
                • October 2010
                • 379

                #8
                Ja, det är sant. Jag köpte bara dessa två till mitt diskuskar. De fann varandra direkt och lekte ganska omgående. Har varit sida vid sida hela tiden. Kanske skulle underlätta lite för dom om jag skaffade två till. Hmm..

                Tanken var aldrig att försöka få yngel. Men när de försökte så hårt i stora karet och fick dom uppätna så köpte jag ett 60L till dom =)
                Nu skulle det ju vara så jäkla kul att låta dom lyckas. Dom va grymma på att vakta äggen. De hade 30 tetror som kämpade, 3 malar som parkerade runt dom och attackerade så fort de vände på sig och lyckades i två dygn till de va så trötta att de vart apatiska.

                Får se låter de gå några dagar till och ser vad som händer, annars kanske de får sällskap. Ville inte ha det så befolkat i karet va tanken.

                Kommentar

                • pikachu

                  • December 2007
                  • 1189

                  #9
                  Dock så kommer det att vara så att när de väl funnit varandra i det här mindre karet, så gör du klokast i att flytta den/de fjärilarna som blir över till ditt diskuskar annars kommer de att bli ihjälslagna av de som ska leka.
                  Det här tipset ger jag mest för att hjälpa dig att försöka få det par du då får fram en chans att bli så tjajt som möjligt.
                  Sedan skulle det nog också vara bra om du skaffade någon fisk som de kan utöva sin skyddsinstinkt på.

                  Nu när jag tänker på det så tror jag nog att du kan ha rätt i att äpplesnäckan kan vara ett riktigt duktigt störningsmoment för dina fjärilar, det kan även vara så att den till och med äter ägg.
                  PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                  Kommentar

                  • Bass
                    • October 2010
                    • 379

                    #10
                    Undrar om man ska skaffa en VF hona till karet för att underlätta lite för min hona?
                    Hon har bättre med färg idag och ser piggare ut nu.
                    Äppelsnäckan hade de inte en chans mot så den fick gå tillbaka till andra karet. Ska skaffa nåt som de kan få "skydd" lagom mot.

                    Kommentar

                    • pikachu

                      • December 2007
                      • 1189

                      #11
                      Hur ser det ut med växter i akvariet?
                      De gillar att kunna skydda sitt 'rede' bland växterna i karet, det gör att platsen blir lättare att skydda.

                      Vad gäller införskaffning av fler fjärilar så tror jag inte att det spelar någon större roll ifall den/de du är VF eller inte.
                      Senast redigerad av pikachu; 26 January 2011, 09:19.
                      PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                      Kommentar

                      • Bass
                        • October 2010
                        • 379

                        #12
                        Tjenare! tack för alla svar =)

                        Ok, tänkte att VF kanske skulle vara bättre på att lyckas hålla efter ägg/yngel.
                        Jag har ganska bra med växter i karet, rötter och flata stenar. Sanden är finkornig (Jula Blästersand)

                        Kommentar

                        • pikachu

                          • December 2007
                          • 1189

                          #13
                          Du får ta och berätta hur det går senare..

                          Men om den vilda blir besegrad då?
                          Då kommer det ju inte att hjälpa så mycket om den är vild eller inte.
                          PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #14
                            Låt de vara ifred, de kommer säkerligen igång snart nog ändå. Fjärilar är inte så känsliga på vem de får som partner, de brukar fixa det tids nog ändå och du har ju redan haft lek på dem i ett annat kar.
                            Att flytta ett etablerat par av någon sort blir inte alltid som man tänkt sig, man tror att de ska leka så fort de blir själva men tyvärr är det inte så lätt alltid...
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              #15
                              ... och så får man tänka på att ciklider har beteendecykler. Fjärilsciklider kan man nästan alltid köpa en hane och en hona av och få omedelbar lek när de kommer i karet. Detta beror ofta på att de har varit en grupp i ett ganska oinrett kar i affären - är gruppen också nyanländ till affären så brukar de vara pigga och lekvilliga.
                              När "paret" man får hem lekt, ofta med magert resultat, så är honan inte inne i en lekcykel omedelbart efteråt, utan behöver gå en tid och käka, samla krafter för att ånyo komma i fas för nästa lek. Det är just i dessa cykler hanen får för sig att jaga runt honan som helt enkelt inte vill bli uppvaktad - stress uppstår och det kan resultera i sjukdomar. Att ha flera honor till en hane är inte heller alltid så bra då den dominernande honan resolut jagar undan andra honor, som inte kommer undan. Detta gäller förvisso hanar också.
                              Ett bra knep med att få en god balans i ett "fjärilskar" är väl tilltagen storlek på karet, massor av fina gömställen i form av lummiga växtpartier, rötter och andra småställen. Sedan kan man ha några par eller en mindre grupp som får etablera revir och para ut sig.
                              Jag hade, långt innan jag blev medlem på zoopet och innan jag hade någon kamera, tre lekpar i ett 600-literskar som lekte ungefär samtidigt - i intervaller - och gick med frisimmande yngel. En balans kunde upprätthållas på grund av att de som inte var i lekfas kunde smita undan och vara för sig själva.
                              Senast redigerad av Mats Bryzell; 26 January 2011, 11:48.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...