vad gör min fjärilar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ghosten
    • August 2006
    • 106

    vad gör min fjärilar

    nu precis så ser jag att mitt par fjärilar har gjort ett litet hål i sanden i ena hörnet o turas om att simma ner i det o vibrera och har blivit väldigt revir hårda mot just detta ställe mot dom andra fiskarna är det dags att lägg rom elller är det bara nåt annat
    längtar tills jag hittat mitt nya projekt...
  • lillfrasse
    • February 2002
    • 2228

    #2
    Låter som det är yngel på g.
    Simma lungt..
    Lillfrasse..

    Kommentar

    • 022helpek
      • November 2010
      • 626

      #3
      Ja Grattis det är familjetillökning på gång!
      Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
      Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
      Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

      Kommentar

      • ghosten
        • August 2006
        • 106

        #4
        kan man se äggen eller så försöker kolla emn kan inte se om det har kommit något men det bevakar hålet båda 2 så nåt borde ju vara på g
        längtar tills jag hittat mitt nya projekt...

        Kommentar

        • GöranE
          • November 2008
          • 735

          #5
          Fjärilarna är substratruvare, dvs att dom lägger äggen på en platt sten, ett blad , rot eller liknande.
          Sedan gräver dom flera gropar och flyttar larver och sedan ynglen mellan dessa gropar.
          Tror inte dom lägger äggen i en grop i sanden?

          Kan vara förstadiet innan lek också så håll koll på vad dom gör. Eller så har dom redan fixat detta och det är larver i gropen .
          Fjärilens larver är väldigt små så det kan vara jättesvårt att se dom. En liten mörk klump som rör lite på sig brukar vara det man ser först.
          Jordätare................ inget kommer i närheten!!

          Quidquid latine dictum sit, altum videtur

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            #6
            Njaoo... det händer titt som tätt att de faktiskt lägger äggen direkt på sanden, om denna är tillräckligt finkornig och "platt" - och de inte har mer passande platser.

            Kommentar

            • ghosten
              • August 2006
              • 106

              #7
              det är 3st gropar på rad som dom har gjort. sanden är finkrong med en massa stenar runt omkring hålen men såg nu att de lämnat hålet som de bevakat o att en snigel gick rätt över det så antingen blev det inget eller kanske blev dom uppkäkade. får hoppas de har lagt äggen i växterna runtomkring hålen ocha tt det vänatr på det skall kläckas
              längtar tills jag hittat mitt nya projekt...

              Kommentar

              • GöranE
                • November 2008
                • 735

                #8
                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                Njaoo... det händer titt som tätt att de faktiskt lägger äggen direkt på sanden, om denna är tillräckligt finkornig och "platt" - och de inte har mer passande platser.
                OK! Där ser man! Har själv ingen lek-erfarenhet av dessa fiskar men jag skaffade några stycken häromveckan. Urtjusiga!
                Jordätare................ inget kommer i närheten!!

                Quidquid latine dictum sit, altum videtur

                Kommentar

                Arbetssätt...