Nygammal akvarieägare startar Sydamerikanskt!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björnen
    • January 2011
    • 39

    Nygammal akvarieägare startar Sydamerikanskt!

    God kväll!

    Jag är en post 30 småbarnsfar som med stor glädje ägnade flera år åt akvarier i 10-14 års ålder, som nu fått ett infall. Dels tänker jag att mina små treåringar kommer tycka det är roligt, och dels inser jag att jag själv fortfarande fascineras av vätan...

    Sagt och gjort. Ett ca 100 liter stort begagnat akvarium med 38 cm bredd införskaffades. Måttet för att kunna husera den BTN-bakgrund jag idag monterat i akvariet. Som syns sitter ett raster nere till höger, och det blir utblås uppe till vänster (Eheim pump). 10-20 liter utrymme för "filtermassa" (dels en "vägg", dels en massa små 30x30 mm kuber). Doppvärmaren åker också ner där bakom.

    1,2-2,0 mm sand, Amazonas bakgrund, sydamerikanska växter, rötter - och tanken är även Sydamerikanska fiskar. Jag har ögonen på ett par Kurvciklider som akvariets huvudattraktion, och tänkte komplettera med 10-12 st tetror (fantom, eller en gul/svartrandig som jag glömt namnet på). En trevlig kvinna på akvarielagret tipsade mig om små algätande malar som gick i stim som var väldigt charmiga - någon som har en idé om vad det var? Är även sugen på någon annan, solitär mal typ pleco.

    Vad tror ni om det hela?
    90 liters Sydamerika under ubbyggnad
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    låter kanon detta!! fast jag hade nog postat detta i Projet-tråden

    Kommentar

    • Björnen
      • January 2011
      • 39

      #3
      OK, ska jag lägga det där också då?
      90 liters Sydamerika under ubbyggnad

      Kommentar

      • Björnen
        • January 2011
        • 39

        #4
        OBS! Jag lade inlägget under "Projekt" också. Kanske bättre att diskutera där.
        90 liters Sydamerika under ubbyggnad

        Kommentar

        Arbetssätt...