hur många discusar kan man ha i ett 240 liters akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • skoda-15
    • August 2010
    • 456

    hur många discusar kan man ha i ett 240 liters akvarium?

    hej funderar på att skaffa discus och undrar hur många man kan ha i ett 240 l kar samt vilken mer sorts fisk man kan ha.mäste man ha mycket rätter och sånt i inredningen ?tacksam för alla tips o förslag mvh christian
    375 liters egengjord btn texas ciklider bla gibbismalar gökmalar och lite annat
    180 liters juwel btn med pseudotropheus socolofi
    35 liters cocon kub med guppy och black molly
  • skoda-15
    • August 2010
    • 456

    #2
    ingen som har något--------?
    375 liters egengjord btn texas ciklider bla gibbismalar gökmalar och lite annat
    180 liters juwel btn med pseudotropheus socolofi
    35 liters cocon kub med guppy och black molly

    Kommentar

    • Hellsson
      • January 2010
      • 840

      #3
      Vet att det finns flera duktiga diskusgrabbar på forumet.. men de kanske inte sett tråden!
      Hoppas du får svar!

      /Tommy

      Kommentar

      • mattiasmillberg
        • February 2010
        • 165

        #4
        Diskusforum.se är suveränt för oss nyblivna diskus ägare.. har själv ett 240 l med ett "par" diskusar o ett gäng kardinal tetror o mosaik gurami + malar..

        Lycka till

        Kommentar

        • skoda-15
          • August 2010
          • 456

          #5
          tack för tipset jag har gurami i detta karet nu fast sex gula blåa och tre kyssgurami haha roliga fiskar
          375 liters egengjord btn texas ciklider bla gibbismalar gökmalar och lite annat
          180 liters juwel btn med pseudotropheus socolofi
          35 liters cocon kub med guppy och black molly

          Kommentar

          • mattiasmillberg
            • February 2010
            • 165

            #6
            Kan starkt rekomendera ett par diskus. Riktigt roligt att se dem.. 240 l känns lite litet för många.. Blir inte allt för dyrt heller om man håller sej till dem vanligaste som röd turkos.. Gav 1600 för mina vuxna..


            Roliga fiskar i alla fall...

            Kommentar

            • Bass
              • October 2010
              • 379

              #7
              Tjenare!
              Jag har 260L och har 10st ungdiskus. Kommer så klart behöva sälja bort ett par när de blir lite större då det blir trångt annars. Hade först 6st vilket kanske är mer lagom men de var skygga och hade det lite tufft. Blev absolut bättre när de blev lite fler.

              I mitt kar har jag ett gäng 7 Sterbai som sopar botten, 30 kardinaltetror, 2 Antrucius malar, 1 L200 mal. 2 Fjärilsciklider (som fått ett eget 60L kar och flyttar idag) även 7st äppelsnäckor.

              Man matar ganska mycket och diskus skitar ner en hel del.
              Störst utmaning har varit att hitta tillräckligt med cirkulation i karet för att hålla vattnet klart och karet rent, samtidigt som diskusen verkar bli gladare ju mindre strömt det är.
              Efter låååång tid av justerande osv fungerar allt kanon här! Krävdes en extra cirkulationspump. Sen köpte jag UVC också..
              Nu är allt kanon =)

              Diskus är så jäkla coola, du kommer älska det =)

              Kommentar

              • skoda-15
                • August 2010
                • 456

                #8
                jag har en rena xp2 och ett fluval 2+ kommer det att räcka till cirkulationen det är rent som det är nu med gurami. jag har 15 kardinal teror nu kan man ha dom och 6 discus eller man ska bara ha 4 discus tycker dom om sten som jag har nu eller bara rötter o växter mvh christian
                375 liters egengjord btn texas ciklider bla gibbismalar gökmalar och lite annat
                180 liters juwel btn med pseudotropheus socolofi
                35 liters cocon kub med guppy och black molly

                Kommentar

                • skoda-15
                  • August 2010
                  • 456

                  #9
                  har idag gjort av med guramina och hämtat discusar skulle hämta 4a med det blev tio små rackare en blandning mellan snakesking och solid tourquise ca 8-10 cm ska låta dessa gå lite sen kommer ett par stycken flytta hem till min kompis


                  Senast redigerad av skoda-15; 26 January 2011, 18:10.
                  375 liters egengjord btn texas ciklider bla gibbismalar gökmalar och lite annat
                  180 liters juwel btn med pseudotropheus socolofi
                  35 liters cocon kub med guppy och black molly

                  Kommentar

                  Arbetssätt...