Förbereder mina Scalarer lek eller bråkar de?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fremar
    • August 2003
    • 1287

    Förbereder mina Scalarer lek eller bråkar de?

    Har hållit på i flera dagar så här nu, putsar blad. Skakar på kroppen och fenorna och spänner upp sig mot varandra, biter i bröstfenorna, biter varandra i munnen. Den mindre har helt söndertrasade bröstfenor nu och lite skador på kroppen och mun. Tidigare har de varit rätt så bleka i sina ränder, men nu är de väldigt fina och svarta. Försökte att filma deras beteende, men fick inte med allt riktigt.

  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Är där inte rom på det bladet inom en vecka så blir jag väldans förvånad....
    Ser man på hur de beter sig är det ca 1 minut in i filmen en av skalarerna som är lite aggro, det är säkerligen hannen i familjen.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • fremar
      • August 2003
      • 1287

      #3
      Det är den större som är väldigt aggro och biter den andra mot bröstfenorna, ögonen och ibland i munnen.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Det är ingen fara, den vill visa vem det är som bestämmer och för att få honan att komma i lekstämning.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Dexter
          • December 2009
          • 984

          #5
          Nog ser det ut att vara lek eller förberedelse för lek. Dock höll våra par på att "öva" genom att putsa på blad i flera månader innan de var vuxna nog och verkligen lekte på riktigt. Att döma av storleken skulle man kunna ana att det är hannen som är aggressiv mot honan. Våra par är dock väldigt harmoniska med varandra, inget bråk inom paren, men jag antar att det kan variera.
          Senast redigerad av Dexter; 02 January 2011, 18:04.
          /Dexter

          75 liter mix, 220 liter mix

          Kommentar

          • fremar
            • August 2003
            • 1287

            #6
            Ok, hoppas på ägg snart då. Nu håller nyckelhålsciklidparet på och gräver gropar igen också. Precis när jag hade fått ner rötterna igen på all vallisnerina som de grävde upp när de lekte.

            Kommentar

            • fremar
              • August 2003
              • 1287

              #7
              En till videosnutt på dem:

              Kommentar

              Arbetssätt...