scalarer som inte lyckas med äggen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • osse
    • January 2010
    • 69

    scalarer som inte lyckas med äggen

    scalarerna her lagt ägg nu igen men om det inte lyckas den här gången så är detta den 20 gången utan resultat. är det någon som har något tips på vad man kan göra för att få dom att lyckas. har redan provat att flytta äggen till en hink med pump två gånger utan att det hände någonting.

    Tacksam för snabba svar!!!!!
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    En hink är inget vidare, skaffa ett yngel/karantänskar istället, ifall du vill dra upp ynglen artificiellt.
    Det bästa är ändå att låta föräldrarna träna vidare, annars kommer även de ynglen du drar upp själv att komma ännu längre från sitt naturliga beteende.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • osse
      • January 2010
      • 69

      #3
      vad är det som inte stämmer när äggen blir vita och föräldrarna äter upp dom?

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Blir de vita är de troligen obefruktade, är du säker på att det är ett par du har, så det inte är två honor som lekt?
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Dexter
          • December 2009
          • 984

          #5
          Det kan också vara så att vissa ägg blir vita för att de blir "skämda", alltså dåliga. Om inte föräldrarna lär sig att plocka bort dessa i tid sprider det sig till de andra äggen.
          /Dexter

          75 liter mix, 220 liter mix

          Kommentar

          • osse
            • January 2010
            • 69

            #6
            nej jag är säker på att det är ett par för att jag ser att äggen kommer ut ur den som är guldfärgad och ur den oranga,svarta och vita hanen så kommer det mjölke ur en milimeter lång fjong på magen.

            Kommentar

            • osse
              • January 2010
              • 69

              #7
              jo men föräldrarna äter upp dom så fort dom blir vita

              Kommentar

              • Dexter
                • December 2009
                • 984

                #8
                Vi har två lekpar sedan några månader men de går tillsammans med andra fiskar. Har kommit så långt som till viftande svansar vid något tillfälle. I ett sällskapskar med andra fiskar som gärna kalasar på ägg är det svårt att komma längre. Har du många andra fiskar i ditt?
                /Dexter

                75 liter mix, 220 liter mix

                Kommentar

                • osse
                  • January 2010
                  • 69

                  #9
                  jo det är en del andra fiskar men föräldrarna är väldigt bra på att skydda äggen som läggs antingen på doppvärmaren eller på röret upp till pumpen.

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Ursprungligen postat av osse
                    jo men föräldrarna äter upp dom så fort dom blir vita
                    Det är där deras största problem ligger, att kunna picka bort de ägg som inte blivit befruktade och istället åker samtliga med.
                    Personligen skulle jag bara låta dem vara, men vill du verkligen försöka dra upp yngel från dem, är ett eget kar för paret nog det bästa du kan erbjuda.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • osse
                      • January 2010
                      • 69

                      #11
                      om jag låter dom vara kommer det någonsin bli någonting då?

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        Det beror lite på, har du tetror eller andra rovgiriga fiskar i karet så är risken ganska liten tyvärr.
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • drd
                          • March 2004
                          • 5586

                          #13
                          Kan kanske ha med vattenvärdena oxå att göra om det blir obefruktat ?
                          ________________________________________________

                          Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                          Kommentar

                          Arbetssätt...