Något speciellt att tänka på efter Nyckelhålscikliders lek?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fremar
    • August 2003
    • 1287

    Något speciellt att tänka på efter Nyckelhålscikliders lek?

    Två av mina Nyckelhålsciklider passade ju på att leka igår precis efter jag kom hem från jobbet. Ska man göra nåt speciellt för att hjälpa dem å vakta äggen å sen ynglen? Är väl rätt chanslöst att de klarar sig ändå i ett kar med 2 Scalarer och en massa Glödsbandstetror å corydoras? Bör jag kanske byta bort den tredje Nyckelhålscikliden nu när jag vet vilka som bildat ett par?
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    låt du vara nu första kullen o observera hur de beteer sig. de kanske käkar upp äggen på en gång eller så lyckas de få de frisimmande. men om du tittar nu på hur de beteer sig så kan du lära mycket. de kommer leka igen

    Kommentar

    • fremar
      • August 2003
      • 1287

      #3
      De har ju hållt på å gjort gropar i sanden så de har grävt fram å lös en massa vallisneria. Ställde en lampa vid karet inatt så de inte var helt mörkt å äggen var kvar imorse i alla fall. De höll på att börja leka redan i förrgår precis innan ljuset släcktes så de blev avbrutna då hehe.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        #4
        Halloj FaZt!
        Ja, fan, jag skall inte lägga mig i här nu med en massa gagg om att; "låta dom vara" o.s.v. - men vill chima in med hannesc och säga att; studera dom nu och kolla hur de beter sig med sin rom och kanske yngel - och precis som Hannes säger, du lär dig massor om dom och de kommer att leka igen, var så säker på det! Grattis!

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          *stolt ögonblick i hannes liv då en akvarieguru av rang tillika idol och förebild, instämmer med hannes tankar o funderingar*


          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            #6
            Ursprungligen postat av hannesc
            *stolt ögonblick i hannes liv då en akvarieguru av rang tillika idol och förebild, instämmer med hannes tankar o funderingar*


            Äähh... Respect, Brother, säger jag!
            Nu blir det risk för en redig OT-slinga här.. så, FaZt - upp med lite bilder på stuffet om du har möjlighet!

            Kommentar

            • fremar
              • August 2003
              • 1287

              #7
              Fick inga bilder på det igår, men filmade en liten snutt precis när jag såg att de hade börjat:

              Kommentar

              • fremar
                • August 2003
                • 1287

                #8
                Rapporten hemifrån är att de vaktar äggen som bara den idag också.

                Kommentar

                • fremar
                  • August 2003
                  • 1287

                  #9
                  OT: så hann jag inte med att ta bilder då jag strulade med teknikprylar hela kvällen, fick en subwoofer å så ville inte den fungera, verkar som att utgången för subwoofer var kassa på min reciever.

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    #10
                    Ursprungligen postat av FaZt
                    Rapporten hemifrån är att de vaktar äggen som bara den idag också.
                    Fin film - ser ju hur fint ut som helst! (Låt dom bara vara nu!)

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      #11
                      Ursprungligen postat av FaZt
                      OT: så hann jag inte med att ta bilder då jag strulade med teknikprylar hela kvällen, fick en subwoofer å så ville inte den fungera, verkar som att utgången för subwoofer var kassa på min reciever.
                      Kollat så att det inte är någon lite obskyr knapp du skall trycka på för att aktivera subben - typ delningsfilter?

                      Kommentar

                      • fremar
                        • August 2003
                        • 1287

                        #12
                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        Kollat så att det inte är någon lite obskyr knapp du skall trycka på för att aktivera subben - typ delningsfilter?
                        Jodå har kollat allt sånt, ska testa subben hos en kompis ikväll å ev låna hem en annan sub å testa hos mig.

                        Kommentar

                        • hannesc
                          • December 2009
                          • 13085

                          #13
                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Äähh... Respect, Brother, säger jag!
                          Nu blir det risk för en redig OT-slinga här.. så, FaZt - upp med lite bilder på stuffet om du har möjlighet!
                          gytt! respect it is bro! haha

                          Ursprungligen postat av FaZt
                          Fick inga bilder på det igår, men filmade en liten snutt precis när jag såg att de hade börjat:

                          fantastiskt fina nycklar du har du fina utväxta fenor o allt. kommer bli najs detta!

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            #14
                            Ursprungligen postat av hannesc
                            gytt! respect it is bro! haha

                            fantastiskt fina nycklar du har du fina utväxta fenor o allt. kommer bli najs detta!

                            (chimar in med hannesc igen...!)

                            Kommentar

                            • fremar
                              • August 2003
                              • 1287

                              #15
                              Ursprungligen postat av hannesc
                              fantastiskt fina nycklar du har du fina utväxta fenor o allt. kommer bli najs detta!
                              Jo de är riktigt stora å fina med långa fenor. Vaktar väldigt hårt i alla fall, inga får komma nära å de hade inte ens lämnat äggen för att äta mat.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...