Olika odlingsvarianter av fjäril olika svåra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • vickson
    • May 2010
    • 760

    Olika odlingsvarianter av fjäril olika svåra?

    Jag har provat "vanlig" fjäril men det slutade med död för alla tre. Älskar dock fjärilen och kollade runt lite och såg att det skiljer sig: gul fjärilsciklid har 2 i svårighetsgrad och ph upp till 7,5
    medan "vanlig" fjärilsciklid har 3 i svårighetsgrad och ph upp till 7. Undrar hur det kommer sig? Skulle jag alltså kunna lyckas med gul trots att det inte funkat med den vanliga? Undrar också var electric blue ligger i förhållande till dessa. Vet också att det finns boliviansk som har svårighetsgrad 2 och som många säger är robustare men jag är inte så förtjust i dem. Än.
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Den gula och den blå är odlingsformer av den vanliga M. ramirezi, medan den bolivianska är en egen art, M. altispinosa. Den är större, robustare, och förmodligen inte lika sönderodlad som den vanliga troligtvis är. Bolivianen brukar vara lättare att få fram yngel av. När de är vuxna och utfärgade, så är de riktigt snygga. Egentligen tycker jag att de mer liknar släktet Biotodoma än Mikrogeophagus.

    Varför det skiljer i svårighetsgrad på odlingsformerna av ramirezi vet jag inte, rent logiskt så skulle man kunna tro att den gula är känsligare, på grund av hård avel för att få fram den. Kan i och för sig vara en spontan mutation.
    Senast redigerad av Shepard; 20 December 2010, 23:53.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • vickson
      • May 2010
      • 760

      #3
      Ja det är det jag tycker är förvirrande, skulle förstå om den gula skulle vara boliviansk men det här har jag svårt att förstå. Tänker också att att framavlade variationer borde vara mer känsliga.

      Kommentar

      Arbetssätt...