fjärilar med andra fiskar i 63l

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LS10
    • November 2010
    • 258

    fjärilar med andra fiskar i 63l

    Jag har ett 63 liters akvarium där jag just nu har fem stycken svarta fantomtetror.

    Jag skulle gärna vilja ha fjärilsciklider och undrar om de går ihop med mina fantomtetror och andra fiskar?
    Hur många fjärilar kan jag i så fall ha, ett par bara eller flera honor och en hane?

    Utöver det, kan jag ha någon ytterligare fisk eller blir det för mycket då? Funderar på ett mindre stim av kolglödstetror eller liknande fisk.

    Eftersom jag överallt läser om hur känsliga fjärilar är så funderar jag eventuellt på någon apistogramma istället. Tycker Apistogramma hongsloi ser jätte fina ut, men är mitt kar för litet för dem? Någon som har tips på någon annan apistogramma? Helst en ganska färgglad fisk där honorna inte ser allt för tråkiga ut.

    Sen har jag ytterligare en fråga. Mitt kar är nystartat, jag har haft 3 fantomtetror där i tre veckor nu och precis köpt ytterligare två stycken, hur lång tid tar det innan man kan säga att akvariet är"inkört"? Alltså när vore det lämpligt att släppa in fjärilarna?
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    det stämmer att fjärilar är känsliga. många med mig som inte lyckats med dom o då har många av oss haft akvarium i decennier.

    ditt kar borde vara bra inkört nu i veckan typ.

    här kan du läsa om olika dvärgciklider:


    tipsar om vejita
    http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=148&SOK=1

    har jag själv i min kub.
    Bifogade filer

    Kommentar

    • GöranE
      • November 2008
      • 735

      #3
      Karet borde vara inkört men det kan ändå var bra att öka antalet fiskar successivt. Säg att du har fem teror och slänger i 15 tetror till + fjärilarna så kan du ändå få en nitritspik. Tar ett tag innan bakteriemängden blir rätt.
      Viktigt att ha gjort detta samt byta vatten innan du åker och köper fjärilarna. Tag god tid på dig när du koppar in dom. Släck ljuset i karet för att minska stressen för fiskarna, håll ljuset avstängt till dagen efter så dom hinner "gå in sig lite". Sedan måste du sköta vattenbytena noga.
      Jordätare................ inget kommer i närheten!!

      Quidquid latine dictum sit, altum videtur

      Kommentar

      • LS10
        • November 2010
        • 258

        #4
        Självklart ska jag introducera fiskarna långsamt och inte allt för många i taget.
        Jag byter en hink vatten i veckan, är det lagom?

        Men då kan jag alltså ha fjärilciklider med ovan nämnda arter?
        Är det bäst att bara skaffa ett par fjärilar då?
        Kan jag även ha ett mindre stim kolglödstetror eller blir det för många fiskar i karet då?

        hanesc: Dina vejitas var väldigt fina. Det lutar nog ändå mot att jag först provar fjärilciklider och sen får jag väl byta till någon apistogramma om det inte funkar.

        Ytterligare en fråga; jag såg att en djuraffär hade fjärilciklider i large-storlek, väldigt fina var de! Är det bättre eller sämre att köpa så stora och utfärgade fiskar jämfört med mindre och blekare fjärilar?

        Kommentar

        Arbetssätt...