fjärilciklid.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ghosten
    • August 2006
    • 106

    fjärilciklid.

    skall starta upp ett nytt kar när jag väl hittat ett kommer sikta på ca100l. vill ha fjärilciklid i detta karet hur skall jag göra när jag köper dom skall jag köpa en hona o en hane eller skall jag köpa mer av någon sort.
    längtar tills jag hittat mitt nya projekt...
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    du kan köra 1+1 eller 1+2.

    tänk på att fjärilar är rätt känsliga. kanske får tipsa om bolivianska fjärilar istället? tåligare o större o ( i mitt tycke) snyggare

    Kommentar

    • ghosten
      • August 2006
      • 106

      #3
      Ursprungligen postat av hannesc
      du kan köra 1+1 eller 1+2.

      tänk på att fjärilar är rätt känsliga. kanske får tipsa om bolivianska fjärilar istället? tåligare o större o ( i mitt tycke) snyggare

      Jag kommer att köpa fjärilar först när jag har fått karet stabilt med alla växter o annat inga andra fiskar innan fjärilarna kommer i. Har haft innan men då köpte jag 1+1 o det funkade bra ville bara kolla vad ni tyckte.
      har haft saltvatten nu i några år så jag har glömt en del om sötvatten så jag håller på att uppdatera mig. Finns det någon fisk som ni kan rekommendera mot alger och som inte käkar upp eventuell rom som fjärilarna lägger.
      kommer även att försöka ha mycket växter i karet o håller på att uppdatera mig vad jag behöver så även dessa mår bra tips mottags gärna.
      längtar tills jag hittat mitt nya projekt...

      Kommentar

      • Pickles
        • October 2009
        • 1155

        #4
        Snäckor är nog det säkraste man kan ha i algätarväg om man vill behålla rom - men givetvis måste du ha i någon typ av fisk/djur under inkörningen av karet!
        Skulle nog inte välja att ha fjärilar som inkörsfisk.
        "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
        ~25l vatten

        Kommentar

        • Narien
          • August 2010
          • 181

          #5
          Nu har jag visserligen aldrig fått mina fiskar att leka (vad jag vet iaf), men mina otocinclus har aldrig rört någon form av "kött" föda (läs fryst artemia, stenbitsrom, räkrom). Så kolla in otocinclus affinis t.ex.

          Kommentar

          • ghosten
            • August 2006
            • 106

            #6
            nej jag kommer att ha några endlers guppy i karet innan fjäril cikliderna inköps och algätare av något slag.
            längtar tills jag hittat mitt nya projekt...

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              varför ska du inte ha några fiskar i innan fjärilarna?? låter jättedumt tycker jag. då blir ju fjärilarna inkörningsfiskar o får ta stora smällen att pinka in karet. inte lämpligt.

              det händer absolut ingenting med karets balans om det inte finns fiskar i som kan skita ner lite grann så att bakterierna kan komma igång.
              myt att man ska låta karet stå i nån vecka innan fisk introdusceras. slöseri med tid. i med fisk så fort tempen är stabil. dvs efter nån timme. o gärna då någon billig inkörningsfisk tex endlers.

              Jag kommer att köpa fjärilar först när jag har fått karet stabilt med alla växter o annat inga andra fiskar innan fjärilarna kommer i.

              Kommentar

              • ghosten
                • August 2006
                • 106

                #8
                som sagt ja kommer köra igång på endlers och någon algätare innan fjärilarna kommer i.
                tack så mycket för all hjälp ni är lika hjälpsamma som jag kommer ihåg ni var innan jag började med salt tar gärna emot mera tips. finns det någon särskild sand ni rekommendera för växterna stämmer det att ju finare sand det är dest lättare är det att det bildas gas som inte är bra för växter/fiskar.
                längtar tills jag hittat mitt nya projekt...

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #9
                  jo finns viss sanning i det om sanden men jag ( o många andra) har väldigt fin sand o det funkar utmärkt med växter. har julas blästersand.
                  Bifogade filer

                  Kommentar

                  • ghosten
                    • August 2006
                    • 106

                    #10
                    jäkligt nice kar du har...
                    längtar tills jag hittat mitt nya projekt...

                    Kommentar

                    • hannesc
                      • December 2009
                      • 13085

                      #11
                      bara 1 av dom men tack!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...