Agassizii-hanen blivit en tyrann!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TB75
    • November 2010
    • 25

    Agassizii-hanen blivit en tyrann!

    Hjälp! Sorg! Kom hem från jobbet och såg Agassizii-honan uppe vid ytan i ett hörn, mycket illa däran. Trodde först att hon var död, men det fanns tydligen en svag gnista kvar därinne. Hon begravdes i toalettstolen.

    Såg sedan hur Agassizii-hanen numera var en riktig tyrann. Detta framförallt mot Viejita-hanen, och i viss mån mot Viejita-honan. Men andra fiskar ignoreras i stort sett helt. Trodde först att han blivit så ilsk sedan hans hona försvann, men undrar om det inte kan vara han som jagat ihjäl honan. Agassizii-hanen och honan har tidigare varit snälla mot varandra, och hanen satt sig i respekt hos Viejitorna, men inte mer än så. Har ni varit med om att de kan svänga i temperament så mycket?

    Funderar på vad man ska göra nu. Agassizii-hanen är skoningslös mot Viejita-hanen nu. Handlar inte om att mäta sig längre, utan om att jaga . Vill inte se mina Viejitor sluta som Agassizii-honan. Finns det nåt annat alternativ än att ta bort A-hanen?
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    #2
    Halloj TB75!
    Agassizii är otroligt ettriga och kan "tyrannisera" i ganska stor grad. Till att börja med; Hur stort är ditt kar och hur är det inrett?
    Ofta handlar den här typen av aggression om miljö. Apisto-gruppen vill, trots att dom är småväxta, ha ganska stora revir och de försvarar dessa mycket kraftigt. Jag anar att dina viejita just nu är inne i en passiv period - antagligen ligger inte honan på rom - och även om hon gör det har hanen en mer passiv roll.
    A. agassizii-är kända för sitt temperament och om du inte har massor av små och passande gömsträllen för dina apistos, så kan det bli så att agassizii-hanen tar över och försätter dina viejita i en underordnad position. Är karet dessutom en aning trångt blir det ännu värre.
    Det är med andra ord i stort sett omöjligt att ge ett eller flera konkreta tips på vad/hur du skall göra för att det skall bli balans - detta beteende ingår, så att säga, i dessa cikliders lynne. Din agassizii-hane behöver några honor att koncentrera sig på just nu - då avleds uppmärksamheten till/på dessa och dina viejita kan få ro att etablera revir och styrka att stå emot agassizii-hanen... och hans honor.
    Beskriv gärna ditt kar och hur det är inrett, kolla om du kan slänga in ett par bilder, så kan vi kanske hjälpa dig att få ordning på killens humör!
    Lycka till nu!

    Kommentar

    • TB75
      • November 2010
      • 25

      #3
      Det är ett 180 liters Juwel-kar. Inredningen är två distinkta stenrösen med naturstenar och några mindre stenar och en rot utöver det, utspridda. Rätt mycket växter; 3 svärdsplantor, cabomba, valisneria + ett gäng av en växt som jag inte vet namnet på. Ganska mycket inredning och gott om gömställen alltså. I karet går nu:

      4 Nyckelhål
      2 A Viejita
      1 (den beryktade) A Agassizii
      3 svärdbärare
      10 serpatetra
      1 ancistrus

      Kommentar

      • c90368

        • September 2006
        • 5973

        #4
        Akvariet verkar ju hur bra som helst.

        Men som Mats säger så har du fått en tyrann på halsen.

        I den bästa av väldar så skulle jag göra så här.

        1. Lyfta ur hanen till ett annat tillfälligt boende.
        2. Skaffa två - tre honor till honom.
        3. Möblera om inredningen i samband med att du släpper ner honorna.
        4. Låta honorna bo in sig minst en vecka innan hanen får komma tillbaka.

        Om du inte har möjlighet att plocka ur hanen så kör på punkt två och tre, kan fungera.

        Finns även en punkt fem, lämna hanen till en affär och köp ett nytt par.
        Senast redigerad av c90368; 07 December 2010, 11:42.
        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          #5
          Japp, jag håller med Maths!

          Det svåra med många av de mindre, och för all del även större, cikliderna är att det inte finns en enkel formula för att åtgärda problem som det du har i karet. Ibland kan det funka med helt tokstolliga blandningar men ofta fungerar det sämre med fler arter i mindre kar. Bäst verkar det funka om man låter olika grupper av yngre fiskar gå tillsammans och att de själva får ordna rangordning och utparning under tiden de växer upp. Skall man göra på det sättet får man vackert plocka ur de individer som "blir över" - detta är en joxig process som sätter nerverna på spänn - men det brukar fungera bra, speciellt om karet har lite storlek med många gömställen som tillåter att fler par kan etableras.

          Kommentar

          • TB75
            • November 2010
            • 25

            #6
            Jag tackar och bugar för alla som engagerar sig och ger tips. Visste inte att Agassiziin var så här ettrig. Jag är något av en nybörjare när det gäller Apistos, så jag suger åt mig som en svamp av alla tips.

            Finns tyvärr inte plats för fler akvarier i lägenheten i nuläget. Kanske senare när mina småtjejer blir äldre och vill ha egna kar på sina rum, men det är länge till dess. Så alternativen med att skapa ett tillfälligt boende funkar nog inte, även om jag gärna hade velat ordna det så.

            Lutar nog åt alternativ nr 5. Tror dock inte att jag skaffar något nytt par, byter mot lite härligt frysfoder istället, så kan de kvarvarande firrarna få en festmåltid att fira med när besten försvinner .

            Kommentar

            Arbetssätt...