är diskus så svår?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Chippen81
    • November 2009
    • 87

    är diskus så svår?

    Är värkligen diskus så svår som många anser? Jag har haft mina diskusar i mitt kar nu i ca 2 månader, och hörde att jag var ute på ljupt vatten när jag skaffade mina, att det var svåra o och behövde mat ca 4-5 gånger om dagen och vattenbyte ca 2-3 gr per vecka. Jag har ett 450L kar med start av tre discusar 10 tetror och fyra malar. Det ända jag gör är att jag byter hälften av vattnet en gång i veckan och ger dom mat ca 3 gånger om dagen med varierande foder (räkmix, oxhjärta, artimea och d50+) och än så länge trivs de bra! Efter jul har jag tänkt att förstora upp mitt bistånd med kanske några mer diskus och alt några scalar? (är scalar bra altenativ?)
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Nu ska jag inte dra alla över en kam, men tyvärr är det nog så att ingen har klarat sig från att få diskus som på ett eller annat vis frångår det "normala". De flesta gångerna är det övergående, ibland får man medicinera och ibland får man ta bort fisken. Nu säger jag inte att det kommer att drabba dig och dina fiskar, men risken finns där och det får man leva med.
    I dina kläder skulle jag bara skaffat fler diskus, visst funkar det med skalarer ihop med diskus men är kanske inte den bästa blandningen då skalarerna blir väldigt revirhävdande vid lek samt kan vara tuffa vid matdags.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    Arbetssätt...