lite frågor ang oscars

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MyrasHusse
    • May 2010
    • 1353

    lite frågor ang oscars

    har lite frågor ang oscars. Jag köpte för ett tag sedan 2st oscars.
    Hur ser man skillnad på hona och hane?
    Hur beter dom sig vid lek?
    Hur stora är dom när dom är könsmogna?
    Vad rekommenderas för mat till dessa? Just nu åter dom räkmix och pellets.
    http://myraakita.blogspot.se/
  • ciklidtok
    • March 2005
    • 1466

    #2
    Det är mycket svårt att se skillnad på könen, ofta ser man det endast under lek. När de leker, så gräver de mycket, och är/kan bli mycket aggressiva....Exact när de uppnår könsmognad är jag lite osäker på...Men jag har för mej att de är sena.
    den maten de äter nu fungerar alldeles utmärkt....du du kan växla med levande föda och skalade räkor i mellan varven......De brukar älska daggmask/metmask.....
    720L SA-/CA. Övriga
    375L Biotop, skalarer
    275L Malawi
    240L Blandat


    Kommentar

    • MyrasHusse
      • May 2010
      • 1353

      #3
      igår när jag kom hem va det totalt om möblerat i karet, sen senare satt jag och tittade på dom och den som är lite större än den andra strök sig nära och hela fisken börja vibrera
      http://myraakita.blogspot.se/

      Kommentar

      • ciklidtok
        • March 2005
        • 1466

        #4
        De brukar kunna ommöblera ganska ordentligt Men att den stog och vibrerade, kan vara en inbjudan till lek, men det är ingenting jag kan garantera att det är så... Just Påfåglar har ett brett beteendemönster......Och de är väldigt sociala både mot varandra och även mot oss människor ibland....
        720L SA-/CA. Övriga
        375L Biotop, skalarer
        275L Malawi
        240L Blandat


        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Jag är osäker på när de blir könsmogna, men de börjar väl färga om till vuxenfärger när de är ca 10 cm har jag för mig. Tyvärr så behöver inte ett "lekbeteende" innebära att det är en hane och en hona, jag tror jag hade två honor som "lekte" en gång för rätt länge se´n, har för mig att båda la ägg.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Hellsson
            • January 2010
            • 840

            #6
            Det är väldigt svårt att se skillnad på hona och hane... ibland går det inte alls.
            Under våra oscars senaste lek vi fick reda på riktigt vem som var vem så att säga. (vi såg när honan la ägg o hanen kom efter)

            Om man utgår från just våra fiskar så är honans kroppsform något avlångare... hon har också en något mer grönaktig färg än hanen som är mer grå. Honans ansikte är också lite spetsigare samt att hon har ljusare ögon.
            Tror dock inte att detta är nåt som stämmer överens med alla oscars utan det är nog väldigt individuellt... men så är det för oss iaf

            Kan också tillägga att hanen hade, just innan lek, sin "penis" ute väldigt mycket... Honan ingenting alls nästan... Men just när de höll på var honans äggledarrör ute en bra bit, mycket längre en hanen, så det kan du ju också kolla om det nu kommer till skott

            Kommentar

            Arbetssätt...