Zebraciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bullen80
    • November 2010
    • 3

    Zebraciklider

    Mina zebraciklider ynglade av sig friskt o vaktar sina yngel.. Men så tror jag att det var dags för dem igen med en ny kull, för de började jaga varandra väldigt mycket o honan var ej med ynglena längre.. Men vad händer då?? Brukar de äta upp sina yngel om de kommer ivägen för dem?? För det fanns en massa o nu hittar jag inga.. Såg ett yngel o såg då att hanen satte efter det hann aldrig med o se om de åt dem lr ej.. Men så skumt de hade ju blivit ganska så stora.. Om man nu vill ha kvar yngel ska man ta bort dem från föräldrarna o när i så fall?? Nu finns det inget kvar o alla andra fiskar är välkomna o simma vart de vill igen :-)
  • DaRe

    • June 2009
    • 2227

    #2
    Välkommen till forumet. Kul att du fått yngel. Efter ett tag slutar de vakta sin avkomma och om de dessutom börjar leka så ser de de gamla ynglen som vilka fiskar som helst och de kan då ses som faror för de nya ynglen eller som mat.

    Om du vill spara ynglen så kan du flytta dem till ett annat kar innan de blir uppätna helt enkelt och allra tidigast efter att du ser att de simmar fritt.

    Tänk bara på vad du ska göra med alla yngel, de är inte lättsålda då det är rätt tuffa fiskar som inte alla kan ha och det är ganska många som får yngel av dem. Några går nog att sälja. du kan också kolla med din lokala akvariebutik om de kan tänka sig att köpa. Kolla det i förväg så du inte står där med 50 yngel osm ingen vill ha.
    Checking out...

    Kommentar

    • Bullen80
      • November 2010
      • 3

      #3
      Tack för svar.. Jag har läst mig till att de är lättlekta och att det inte finns någon marknad för dem, men skulle vara skoj att få till ett par till o se de växa upp.. Väntar på att få se högen med ägg snart!! :-)

      Kommentar

      Arbetssätt...