Redpoints biter varann?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Knud Lavard
    • October 2010
    • 63

    Redpoints biter varann?

    Jag har ett lekpar Honduran redpoints. Strax efter ett vattenbyte började de bita varandra i munnen ganska rejält. Dom höll på så ett bra tag. Trodde det var nån form av lekbeteende, men nu har dom blivit ovänner och håller inte ihop på samma sätt längre. Honan har fått en blåsa på munnen, troligen efter hannens tänder. Nån som har noterat nåt liknande beteende hos amerikanska ciklider???
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    det brukar absolut vara lekbeteende. de testar varann för att skaffa en bra partner typ. bra gener liksom.

    Kommentar

    • Knud Lavard
      • October 2010
      • 63

      #3
      Verkar vara ett slags brutalt kärleksgnabb alltså! Men dom har redan fått ynngel tillsammans så dom borde iofs veta vad den andre går för.

      Kommentar

      • Rooster
        • March 2006
        • 1468

        #4
        Parrelationer i ciklidvärlden kan va väldigt sköra, kan tex. räcka med ett vattenbyte för att det skall bli gruff. Ha lite uppsikt på dem det närmaste nu bara så att honan inte far allt för illa. (Verkar som att Hondurian Red Point kan va lite grinigare mot sina partners än den vanliga zebracikliden).
        Fish for Life!!!

        Kommentar

        • Knud Lavard
          • October 2010
          • 63

          #5
          Ok, då kan det alltså ha haft nåt med vattenbytet att göra. Intressant! Honan ligger mest inne och surar i sin kruka nu och avvisar hannen.

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            En fråga bara, var har du köpt det paret?
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Rooster
              • March 2006
              • 1468

              #7
              Det är möjligtvis inte det "lekparet" från zoomässan i KB?
              (OT): Funderade hur som helst själv på att köpa det paret för ett tag sen men efter att ha studerat fiskarna å tatt en närmare titt på honan så blev jag inte lika sugen längre...
              Å vid ett senare tillfälle jag var där så såg honan ännu mer biten ut å låg uppe i en växt medan hanen hade tatt över karet typ. Nu var det förvisso ett väldigt litet kar utan andra fiskar men ändå... Sen blev jag lite avskräckt av priset på dem oxå.
              Fish for Life!!!

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Eller är det möjligtvis paret längst in i ciklidrummet på Trop? I så fall är det mitt par
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • Knud Lavard
                  • October 2010
                  • 63

                  #9
                  Ja jag har köpt dom på Trop. Tror inte det var längst in, men det var dom enda han hade så det är nog mycket möjligt att dina redpointar numera har flyttat hem till mig! Ett rätt hårdfört par, men dom får en match av mitt röda ciklidpar som är mycket mindre. Dom röda har yngel nu, men redpointarna har inte lyckats få till nån avkomma. Om det är dina - vet du hur gamla dom är och har dom fått några yngel som vuxit upp?

                  Kommentar

                  • Knud Lavard
                    • October 2010
                    • 63

                    #10
                    Nej, inte Zoomässan. Hur är förresten den när det gäller ciklider? Är det värt att åka ner från Gbg? Har barta varit på Trop och Herkules här och känner för att kolla på nåt nytt. Typ i Lerum eller kanske Nol?

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      Jag köpte dem för nå´t halvår se´n (på Trop) om jag inte minns fel, och då var de mycket mindre, 4-5 cm eller så, så de är nog inte särskilt gamla. De har lekt ett antal gånger, men har inte lyckats ta tillvara ynglen, mer än ett. Den senaste leken slutade med att hanen och honan började bråka, hanen körde bort honan, och ynglen försvann. De gick bl.a med ett stort palettpar och deras ca 2-3 cm stora ungar.

                      Apropå zoomässan, så kan väl sägas att de har bra sortiment, men är dyra.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • Knud Lavard
                        • October 2010
                        • 63

                        #12
                        Ok, jag betalade 69 styck för dina firrar. Högre pris för att det var ett lekpar. Hur stort kar hade dom hos dig?

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          #13
                          De gick i ett 240-liters.
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          • Knud Lavard
                            • October 2010
                            • 63

                            #14
                            Förresten. upptäckte precis att redpointarna också har fått yngel så nu är det rena lekstugan i karet!

                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              #15
                              Kul, ja, svårlekta är de ju inte
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...