Odla scalare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lofstrog
    • November 2009
    • 989

    #16
    Ursprungligen postat av kullgren
    Vad använder du för filter i dina lekkar?
    Oj glömde visst att svara på din fråga.

    Jag kör med Fluval 3 innerfilter.
    Inte för att det är bäst utan för att det följde med till karen när jag köppte dem.

    Många använder luftdrivna filter med skumpatron för att inte riskera att yngel sugs in i filtren.

    //Roger
    Discus for life

    Kommentar

    • kullgren
      • June 2010
      • 160

      #17
      Ursprungligen postat av lofstrog
      Oj glömde visst att svara på din fråga.

      Jag kör med Fluval 3 innerfilter.
      Inte för att det är bäst utan för att det följde med till karen när jag köppte dem.

      Många använder luftdrivna filter med skumpatron för att inte riskera att yngel sugs in i filtren.

      //Roger
      Undrar om jag inte borde satsa på det då, finns det någon speciell luftpump du kan rekommendera till? Har du haft diskusyngel som överlevt till vuxen storlek?
      /Simon
      Mitt sommarprojekt http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=147886

      Kommentar

      • lofstrog
        • November 2009
        • 989

        #18
        Ursprungligen postat av kullgren
        Undrar om jag inte borde satsa på det då, finns det någon speciell luftpump du kan rekommendera till? Har du haft diskusyngel som överlevt till vuxen storlek?
        /Simon
        Har väl ingen direkt rekomendation på luftpump då jag inte använder någon. Tycker oftast att de låter mycket. Kanske någon annan här kan rekomendera någon tyst luftpump.

        Startade i början på året med diskus. Har inte haft diskusar sedan åttiotalet så man kände sig lite som nybörjare igen.

        För ca tre månade sedan köpte jag tre stycken kuber som jag har till lekkar. Än så länge så har det resulterat i en kull röd turkosa, som är 6 veckor nu, och en kull som precis har blivit frisimmande och dockat till föräldrarna.

        Kullen som är äldst är ganska liten men de växer på bra.
        Den senaste kullen är betydligt större, ca 60 stycken.

        Man får vara beredd på att det tar några lekar innan det fungerar inom ett par men sedan verkar det som om de får rutin på hur de skall göra.

        Hoppas att det går bra med dina diskusplaner. Det är härliga fiskar som man lätt fäster sig vid.

        //Roger
        Discus for life

        Kommentar

        • david87
          • June 2005
          • 710

          #19
          Är det en fördel att ha nattlampa åt fiskarna?

          Kommentar

          • kullgren
            • June 2010
            • 160

            #20
            Ursprungligen postat av lofstrog
            Startade i början på året med diskus. Har inte haft diskusar sedan åttiotalet så man kände sig lite som nybörjare igen.

            För ca tre månade sedan köpte jag tre stycken kuber som jag har till lekkar. Än så länge så har det resulterat i en kull röd turkosa, som är 6 veckor nu, och en kull som precis har blivit frisimmande och dockat till föräldrarna.

            Kullen som är äldst är ganska liten men de växer på bra.
            Den senaste kullen är betydligt större, ca 60 stycken.

            Man får vara beredd på att det tar några lekar innan det fungerar inom ett par men sedan verkar det som om de får rutin på hur de skall göra.

            Hoppas att det går bra med dina diskusplaner. Det är härliga fiskar som man lätt fäster sig vid.

            //Roger
            Det förstår jag, vad spännande. Just nu har jag inte plats till ett tillräckligt stort kar för diskus. Vill inte klämma ner dom i mitt 250L, men i nästa lägenhet kanske. Får väl ha scalarerna som uppvärming nu sålänge. Kanske blir lagom tills du får dina första vuxna så jag kan köpa dom av dig

            Var fick du tag på dina kuber? kollade blocket och det var inget överflöd med dom här på västkusten. Blev väldigt många blandade frågor nu
            Mitt sommarprojekt http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=147886

            Kommentar

            • lofstrog
              • November 2009
              • 989

              #21
              Ursprungligen postat av kullgren
              Var fick du tag på dina kuber? kollade blocket och det var inget överflöd med dom här på västkusten. Blev väldigt många blandade frågor nu
              Hade tur och fick tag i dem via annonser här på zoopet.
              Två av mina kuber, de på 165L, är tillverkade av Jagefeldts glasmästeri i Lysekil.
              Detta är ett av de få ställen där man kan få skräddarsydda kar gjorda. Mina har tom aluram. Tror också att Jagefeldts kan fixa aluställningar som passar till karen också.

              //Roger
              Discus for life

              Kommentar

              • kullgren
                • June 2010
                • 160

                #22
                Ursprungligen postat av lofstrog
                Hade tur och fick tag i dem via annonser här på zoopet.
                Två av mina kuber, de på 165L, är tillverkade av Jagefeldts glasmästeri i Lysekil.
                Detta är ett av de få ställen där man kan få skräddarsydda kar gjorda. Mina har tom aluram. Tror också att Jagefeldts kan fixa aluställningar som passar till karen också.

                //Roger
                Okej, då ska jag hålla ögonen öppna här ett tag, tänkte ta en runda till affärerna här runt stan med och se vad dom säger. Tack för att du tog dig tid att svara på mina frågor, och lycka till med diskusarna framöver

                /Simon
                Mitt sommarprojekt http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=147886

                Kommentar

                • lofstrog
                  • November 2009
                  • 989

                  #23
                  Inga problem. Bara att fråga på. Kan jag svara så gör jag det.

                  Lycka till med dina projekt. Du får fortsätta att uppdatera oss om din resa mot scalare-odlare.

                  //Roger
                  Discus for life

                  Kommentar

                  • kullgren
                    • June 2010
                    • 160

                    #24
                    Det går sådär just nu, "50 kuben" jag hade spanat in på blocket var i själva verket ett kar på 67x67x54 som inte får plats där jag tänkte ha det Sen efter det när jag kom ut till mitt kar var alla ägg borta, men jag hade en ovanligt mätt palettciklidhane. Men det går ju fler tåg, får se om jag vågar starta en liten projekttråd sen när jag hittar ett lämpligt kar.
                    /Simon
                    Mitt sommarprojekt http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=147886

                    Kommentar

                    • kullgren
                      • June 2010
                      • 160

                      #25
                      Ursprungligen postat av david87
                      Är det en fördel att ha nattlampa åt fiskarna?
                      Jag har läst det på lite olika forum. Blir lättare för dom att vakta äggen med lite ljus. Har ju egentligen inget att jämföra med men tyckte det funkade bra med.
                      /Simon
                      Mitt sommarprojekt http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=147886

                      Kommentar

                      Arbetssätt...